Bange for drab
brevkassespørgsmål af
Bjørk
12 år
Hej jeg har meget angst for at blive dræbt jeg er då bange og tænker på det hele tiden især for at blive skudt eller stikket at en kniv vil i hjælpe?

Svar:
Kære Bjørk.
Tusind tak for dit spørgsmål I brevkassen. Hvor er det bare godt du skriver her ind - det er modigt af dig.  For selv om sansynligheden for, at du bliver stukket ned eller dræbt er virkelig lille så kan jeg læse at tanken og angsten for, at dette sker fylder meget for dig. Og det er ikke en rar oplevelse, så det vil vi rigtig gerne hjælpe dig med.
Nu ved jeg ikke om dine bekymringer er opstået efter at du har set noget online, hørt om noget i medierne, har hørt om krig i udlandet eller om du har set noget voldsomt ske. Men under alle omstændigheder ville det være rigtig godt at tale med nogle om dine bekymringer - således at du ikke går alene med dem:
Nogle unge synes det bedste er at snakke med en voksen som de har det godt med, det kan fx være dine forældre, en familiemedlem eller en voksen i klubben el. Så hvis du er sammen med en voksen her i sommerferien som du er tryg ved kan du prøve at fortælle det samme som du har skrevet her ind, for det er virkelig fint formuleret.
Det er også muligt at ringe ind til børnetelefonen på 116 111. Børnetelefonen har også chat, sms og mail og uanset hvad du vælger så vil der være en sød voksen som er god til at tale med børn som svarer dig. Børnetelefonen har også en rigtig fin hjemmeside og god information og video om det at bekymre sig om krig, måske kan du genkende noget af det de beskriver der eller synes om de gode tip de giver til at håndtere bekymringer:  Bange for krig i Danmark? BørneTelefonen (bornetelefonen.dk)
Vi vil også rigtig gerne give dig mulighed for, at tale med en voksen i Skanderborg. Vores tilbud Ungevejen har åbent denne uge (inden der er sommerferielukket i de 2 næste uger ), og der kan du ringe eller maile for en aftale. Ungevejen er normalt et tilbud for unge fra 13 år, men jeg ved, at de rigtig gerne vil hjælpe unge på 12 år nu i sommerferien hvor de har ekstra god tid til samtaler. Hvis du vil ringe så er nummeret 20489637 og hvis du vil maile så er adressen: ungevejen@skanderborg.dk
Du kan læse mere om ungevejen her: Ungevejen for unge - Skanderborg Kommune
Til sidst vil jeg sige, at det er okay at være bange engang i mellem. Det vigtigste er, at man ved, hvad man skal gøre ved det, når man bliver bange. Jeg synes, det er rigtig flot, at du skriver herind for at høre mere om det, at du bliver bange. Det viser, at du er en pige, der tænker meget over tingene og tør at spørge til dit problem. Jeg tror derfor, at du med tiden – måske med hjælp fra andre – vil finde ud af, hvad du kan gøre, når du føler dig bange og bekymret.
Jeg ønsker dig det bedste og ikke mindst en fortsat god sommer.