Hvordan kan jeg hjælpe?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg tror at min veninde har depression hun siger at hun ik vil spise, hun har gjort skade på sig selv og hun er meget trist jeg vil gerne hjælpe hende og gøre hende glad og få hende i godt humør, men jeg ved ik hvordan nogle gange kan jeg få hende til at virke glad i noget tid men det plejer ik at vare særligt længe før hun bliver trist igen er der noget jeg kan gøre som måske kan hjælpe. Jeg er konstant bange for at hvis hun ikke for det bedre så gør hun skade på sig selv igen.

Svar:
Hej Dreng.
Først vil jeg sige, at det er flot af dig at skrive ind med din bekymring. Det viser at du er en god ven når du bekymre dig sådan om din veninde. Det lyder som om din veninde har det svært.
Det virker til at du er oprigtigt bange for, hvordan din veninde skal ende, men det er vigtigt at du forstår, at det ikke er dit ansvar at redde hende. Det er de voksnes ansvar. Så du gør det rigtige i at muntre hende op når du er sammen med hende, og ellers støtte hende når hun har det svært. At mærke at der en der vil lytte til en når man har det svært er vigtigt for at komme igennem kriser i livet.
Hvis du føler at du gerne vil snakke med andre om din bekymring, eller gerne vil vide om de voksne hælper hende godt nok, er det lidt forskellige steder jeg kan rådgive dig hen til:
- Ung Chatten skanderborg, her på siden her åben hver mandag aften, hvor en rådgiver fra Skanderborg kommune sidder klar.
- Børnetelefonen har åbent 9.00-2.00 man-fre og 11.00-2.00 i weekenden. Telefon nr. 116111
- Ring til Børnesocialrådgivningen, socialområdet, og få råd og vejledning mellem 8.30 og 9.30 på telefon nr. 8794 7345
Med venlig hilsen.
Jesper fra DMK