Forældres økonomi er dårlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus, Vorse økonomi der hjemme er ikke specielt god, og mine venner købe hele tiden dyre ting. Så jeg føler mig udenfor og kommer til at købe ting som jeg ikke rigtig vil have, og så får jeg dårlig samvittighed. Hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej:)
Det lyder som en svær situation og forståeligt at du kan få dårlig samvittighed og føle dig udenfor. Det er et svært dilemma, gerne at ville passe ind sammen med vennerne og samtidig være bevidst omkring din families økonomi.
Der er nogle ting du kan overveje at gøre og som forhåbentlig kan hjælpe dig.
Tal med dine forældre om det:
Hvis ikke du allerede har gjort det, så kan det være en god ide at tale med dine forældre om det. Fortæl dem, at du kan føle dig presset ift. at skulle købe bestemte dyre ting og at du bagefter bliver ramt af dårlig samvittighed. Det kan være rart at få talt åbent om det og måske kan I finde en løsning, der gør at du indimellem har mulighed for at købe noget du gerne vil, uden at du skal have dårlig samvittighed. Måske kan I lave en aftale om lidt lommepenge eller dine forældre kan hjælpe dig med at finde et job, så du har mulighed for at tjene dine egne penge.
Hvad betyder noget:
Det kan føles svært, at være den af vennerne som ikke lige har råd til alle de ting, de andre har. Men som oftes er man ikke venner pga. dyre ting, men man er venner pga. oplevelser sammen og den måde man er sammen på. Måske det hjælper lidt at tænke på det, inden du kommer til at købe ting, som du bagefter får dårlig samvittighed over.
Tal med dine venner:
Hvis det er nogle gode tætte venner, og du føler dig tryg ved det, så kan du overveje at fortælle dine venner at det ikke er muligt for dig at købe de samme ting, som de gør pga. den økonomiske situation. Mange vil have stor forståelse og respekt for det, hvis du siger det. Det kræver mod, men kan også styrke et venskab. Det er en god ide at mærke efter, om det er en løsning for dig, inden du fortæller dine venner om det.
Det er et svært dilemma at stå i og du viser styrke ved at tænke over det, sætte ord på, og række ud her i brevkassen. Husk at de gode venskaber ikke handler om økonomi, men om hvordan man har det sammen :)
KH Marie-Louise, Ungekonsulent.