Hvad skal man efter 9. Klasse
brevkassespørgsmål af
Sofia
15 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år og jeg ved ikke hvad jeg skal efter 9. Klasse jeg ved jeg ikke skal på efterskole. Men jeg ved ikke hvad jeg så skal. Har i nogen ideer til hvilken vej jeg kan gå hvis jeg ikke skal på efterskole. Jeg har tænkt at tage på gymnasiet her i odder lige efter men jeg er heller ikke helt sikker på om det er det rigtige og om der kommer alt for mange lektier og om det bliver for svært. Har i gode råd?

Svar:
Hej 😊
Tak for din henvendelse i brevkassen.
Det er helt forståeligt, at det kan være svært at vælge, hvad man skal efter 9. klasse. Der er mange muligheder, og det kan være udfordrende at finde ud af, hvilken vej der passer bedst til dig. Der er flere ting, du kan gøre for at blive klogere på, hvad der kunne passe til dig.
Vær Nysgerrig på dig selv:
Nogle gange kan det hjælpe at blive bedre bekendt med sig selv. Prøv at forholde dig til følgende spørgsmål:
• Hvad synes du er sjovt og spændende?
• Hvordan lærer du bedst?
• Hvilke fag er du god til?
• Hvordan har du det med skole og lektier?
• Hvad vil du gerne blive bedre til?
• Hvilke fremtidsdrømme har du?
Tal om det:
Tal med de mennesker, du har omkring dig. Dine lærere, familie og venner kender dig godt og kan komme med forslag, gode råd og måske hjælpe dig med at undersøge dine muligheder.
Det kan også være en god idé at tale med din UU-vejleder eller studievejledere på uddannelsessteder. De har viden om uddannelsessystemet og kan guide dig i dine valg.
Besøg uddannelsessstederne:
At besøge skoler og uddannelsessteder kan give dig en fornemmelse af stedet og uddannelsen og hjælpe dig med at blive klogere på den enkelte uddannelse. Mange steder afholder åbent hus-arrangementer, hvor du kan møde lærere og elever.
Vær tålmodig med dig selv:
Det er okay ikke at have alle svarene med det samme og vide, hvad du vil. Giv det tid og vær nysgerrig på de forskellige muligheder. Det er altid godt lige at mærke efter og lyt til, hvilken retning føles bedst for dig.
Jeg håber og tror på at du finder den gode retning for dig:)
KH. Marie-Louise, ungekonsulent