Vil ikke vaccineres
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg vil ikke vaccineres mod corona. Det er lidt lige meget hvorfor, men sådan har jeg det altså. Men mine forældre siger at jeg skal og de vil slet ikke høre hvad jeg synes. Kan de godt bestemme at jeg skal selvom jeg virkelig ikke har lyst.

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt du skriver til os, rigtig mange børn og unge er usikre i forhold til Corona vaccine. Det er vigtigt at man får talt med nogle voksne om det, og er ens forældre ikke enig i ens beslutning kan det være svært at tale med dem om det.
Hvis du og dine forældre er uenige, om du skal have vaccinationen mod COVID-19 eller ej, er det en god idé at snakke med din læge om det. Du har nemlig ret til at være med til at bestemme, om du skal vaccineres. Her kan du se, hvad du har ret til, alt efter din alder.
Hvis du er 12-14 år
Hvis du er mellem 12 og 14 år, er det som udgangspunkt dine forældre, der bestemmer, om du skal have vaccinen eller ej. Du har ret til information om vaccinationen og til at blive inddraget i beslutningen.
Hvis du absolut ikke har lyst til at få vaccinen, kan dine forældre eller din læge ikke tvinge dig, med mindre de har en virkelig god grund til det. Snak med dem om, hvorfor du ikke har lyst til at få den, selvom jeg tænker du allerede har gjort det.
Hvis du er fyldt 15 år –  ( og det kan jeg se du oplyser at du er )
I loven er der ingen tvivl: Hvis du er over 15 år, kan du selv bestemme, om du vil have en vaccine eller ej. Det gælder alle vaccinationer – også den mod COVID-19.
Dine forældre skal informeres om beslutningen, men de kan ikke tage din beslutning om.
Det er kun i ganske få tilfælde, hvor en læge har vurderet, at en ung ikke selv kan forstå konsekvenserne, at det er forældrene, der kan tage beslutningen.
Jeg synes det er vigtigt at du kender til disse regler, hvis du ønsker at vise dem til nogen eller selv vil læse mere er informationerne fra www.boerneportalen.dk
Jeg kan også anbefale at du taler med din sundhedsplejeske på skolen. Hvis du er usikker på hvem din sundhedsplejeske er, er du velkommen til at kontakte Ungeliv i Middelfart kommune, vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af det.
Du kan ringe til Ungeliv på telefon nr. 88324045 som er åbent mandag til fredag fra 11:00-13:00. Du er også velkommen til at skrive til os på Ungeliv@middelfart.dk
Jeg håber du sammen med dine forældre, finder den bedste løsning for dig.
Bedste hilsner Dorte – Ungeliv.