Snus
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Min kæreste bruger snus og jeg er bange for at det er vildt farligt. Jeg har læst at det kan give kræft så er bange for om han får det. Hvordan kan jeg få ham til at stoppe.

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt du skriver, jeg kan godt forstå du bliver bekymret. Der er desværre flere og flere unge som begynder at bruge snus, og det er korrekt, at man ved det kan være sundhedsskadeligt.
Jeg synes det er rigtig modent at du skriver til os, for at hører hvordan du kan støtte din kæreste i at stoppe, eller oplyse ham om de tanker du allerede har gjort dig.
Jeg ved at rigtig mange unge, ikke er særligt godt informeret, om de skadelige virkninger der kan være ved snus, og derfor er det godt at du skriver til os.
Når du taler med din kæreste om det, så er det vigtigt at du fortæller ham, at det er fordi du er rigtig glad for ham, at det er derfor du ønsker han stopper. Du er bekymret for at han bliver syg, og bange for at det kan have alvorlige konsekvenser for ham. Jeg tænker det er vigtigt, fordi din kæreste vil mærke din bekymring, fremfor at han tænker du sur, eller vil blande dig.
Her i Middelfart kommune har vi kursus for unge, som ønsker at stoppe med at ryge, dampe eller tage snus. Du eller din kæreste, er velkommen til at kontakte vores rygestopinstruktør Marie Bøgstrup Sørensen på tlf.: 2134 1938  I kan både kontakte hende for tilmelding, samt yderlig information.
Samtidig vil jeg også anbefale de følgende tre hjemmesider
På de to første kan I læse om fup og fakta omkring snus, og den sidste er online rygestop kursus.
Snusfornuft.dk
myteromsnus.dk
Xhale.dk
Jeg tænker også de på apoteket, kan vejlede og rådgive jer, men det kræver naturligvis at din kæreste har lyst til at stoppe.
Det er vigtigt at din kæreste har lysten til at stoppe med snus, da det i sidste ende er ham som skal gøre ændringerne for at det lykkedes.
Håber du kan bruge svaret, ellers er du ved velkommen til at chatte med os på https://cyberhus.dk/ung-i/middelfart og der sidder vi hver tirsdag fra 16:00-19:00
Bedste hilsner Dorte.