Nervøs og forvirret men også glad
brevkassespørgsmål af
Mille
13 år
Hvis nogen gør noget ved en man ik vil ha og så man gerne vil sige det til nogen andre men ik må det. Og er det rigtig a alle på kommune ska sige det til sine forældre hvis man fortælle dem det eller sin lære?

Svar:
Kære Mille
Tak for dit brev, hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå du er forvirret og nervøs. Det kan være rigtig svært at gå med noget inden i sig selv, som ikke er rart. Samtidig med man ikke tør at fortælle det til noget andre. Det tager rigtig meget energi.
Jeg synes det er rigtig modigt at du skriver her til brevkassen, jeg tænker det allerede er første skridt til at overveje om du kunne dele dine tanker med nogen.
I forhold til hvis du taler med en lærer om det, så har vi her i Danmark noget der hedder ”underretningspligt”, det betyder at vi alle er forpligtet til at sikre at børn og unge ikke udsættes for noget, der kan gøre at de ikke trives, det vil sige at de ikke har det godt, eller på nogen måde skader dem eller deres udvikling
Det betyder at vi allesammen har pligt til at fortælle myndighederne (kommunen) , hvis vi opdager eller får mistanke om at et barn eller ung under 18 år - oplever ; vold, mishandling, seksuelle overgreb mm. Det betyder at vi alle sammen i fælleskab skal støtte, give omsorg og hjælpe hinanden.
Er man ansat som pædagog, lærer, dagplejemor etc. Har man det man kalder skærpet underretningspligt. Det betyder at man særligt har pligt til at fortælle kommunen, hvis man er bekymret for et barn eller en ung.
Den måde man gør det på, er at skrive det som kaldes en "underretning". Det betyder at man fortæller kommunen det man er bekymret for. Kommunen vurdere så om der er grund til hjælp eller hvad der skal gøres. I den forbindelse vil dine forældre blive involveret, alt efter hvad det er som der underrettes omkring. De voksne som modtager denne underretning, vil støtte og hjælpe dig igennem det der skal ske.
Det kan være svært helt konkret at give dig et godt svar  her i brevkassen. Jeg vil derfor anbefale at du skriver til vores anonyme chat som har åbent hver tirsdag fra 16:00-19:00 du kan finde os inde på https://cyberhus.dk/ung-i/middelfart
Du er også velkommen til at ringe til Middelfart kommunes akutte anonyme rådgivning på telefon nr. 88885454.
Den er åbent fra 13:00-22:00 på hverdage og 14:00-22:00 i weekenden.
Ringer du til akut anonym rådgivning har du stadig mulighed for at være anonym. Det vil være en der hedder Karen eller Kirsten du kommet til at tale med, og det har meget erfaring i at tale børn og unge.
Jeg synes det er rigtig sejt gået at du har skrevet, og jeg håber du har modet til at tale med din lærer, skrive til os på chatten eller ringe. Ingen børn eller unge skal gå med en følelse af at være nervøs eller forvirret hvis der sker noget som ikke er rart.
Håber vi hører fra dig J
De bedste tanker og hilsner Dorte.