Løbe væk
brevkassespørgsmål af
Jonas
17 år
Jeg overvejer at løbe væk for et år siden gjorde jeg de overvejer De i gen bor i pjeje men hvad gør jeg når jeg er gået hvor skal jeg tage hen bor ude på landet hvad skal jeg have på af tøj

Svar:
Kære Jonas
Hvor er det godt du skriver til os, det lyder til du har det rigtig svært, og vi vil meget gerne hjælpe dig.
Når man er i en plejefamilie, så skal det være et rart, trygt og et godt sted for dig at være. Det lyder til, at lige nu har du det rigtig svært, med at være der. Jeg ved at de i plejefamilierne, får besøg af kommunen engang imellem, for at sikre at de unge som bor der har det godt, trygt og trives.
Jeg ved at du som plejebarn, har en socialrådgiver tilknyttet som sikre at du har det godt. Jeg synes det er rigtigt vigtigt, at du får talt med hende/ham om det, som er svært. Du skal ikke have det så svært, at du føler dig nødsaget til at løbe hjemmefra, men jeg kan virkelig godt forstå at du får lysten til at flygte, når det er svært.
Hvis du løber hjemmefra, er det vigtigt at du tager godt med varmt tøj på, evt. noget mad. Jeg tænker at du kan kontakte politiet, eller du måske har en god ven, hvis forældre kan hjælpe dig videre. Det er vigtigt du ikke er alene, og du ikke ligger dig for at sove et sted udenfor. Vinteren er kold, og du bliver hurtigt afkølet.
Hvis det kan være svært for dig, at fortælle det til din socialrådgiver, en god vens forældre, eller du ikke ved hvad du skal sige, har vi her i Middelfart kommune flere som rigtig gerne vil hjælpe dig.  Vi er alle voksne professionelle, som hver dag taler med børn og unge, som af flere forskellige årsager har det svært.
Du har mulighed for at kontakte os fra
UngeLiv  Hverdag mellem 11:00-13:00 på tlf. 88324045
Akut anonym rådgivning Alle hverdage fra 13:00-22:00 samt weekender fra 14:00-22:00 tlf. 88885454
Begge steder har du muligheden for at være anonym, og vi sammen finde en løsning på hvordan vi hjælper dig bedst.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt det bedste. Husk vi kun er et opkald væk, og du er ikke alene om at have det sådan.
Bedste hilsner Dorte.