Hvor sikker kan man være
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Det er fordi jeg gerne vil begynde på p-piller fordi jeg har fået en kæreste men mine forældre ved det ikke og det skal de ikke fordi de siger jeg ikke må begynde med sex før jeg fylder 18. Ved godt jeg skal tll læge for at få pillerne men hvor sikker kan jeg være på at han ikke siger noget til mine forældre.

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt at du skriver, og hvor er det klogt og modent af dig, at ville beskytte dig mod at blive uønsket gravid.
Både læge og sundhedsplejerske har i princippet tavshedspligt, men fordi du er under 18 år, så har de samtidig pligt til at svare sandfærdigt hvis dine forældre finder på at spørge dem om dine forhold. Hvis du er over 15 år, kan du i nogle tilfælde få p-piller uden dine forældres tilladelse. Men kun hvis lægen vurderer, at du har nogle gode grunde til ikke at ville fortælle dine forældre det.
Det kan være rigtig svært at starte sådan en samtale med ens forældre, da det for mange unge er et meget nyt samtale emne.  Hvis du har brug for mere hjælp til evt. at starte sådan en samtale med dine forældre, er du velkommen til at kontakte os på Middelfart chatten igennem Cyberhus. Vi har åbent hver tirsdag fra 16:00-19:00 og vi vil meget gerne hjælpe dig.
Vil også lige sige, at selvom man bruger p-piller, så er det KUN kondomer der kan beskytte dig mod seksuelt overført sygdomme som klamydia, herpes mm, så det er rigtig vigtigt at passe på dig selv på flere måder.
Bedste hilsner Dorte.