Gravid og p-piller
brevkassespørgsmål af
Mig
14 år
Hej
Hvad chancen er for at man er blevet gravid, hvis man har haft ubeskyttet sex, hvor drengen ikke kom oppe i en, men trak ud i god tid? Kan man så stadig godt blive gravid.
Vil også gerne vide om jeg kan få p-piller uden at mine forældre finder ud af det. Har ikke en fast kæreste men er sådan ret meget seksuel aktiv og kondomer er bare alt for akavet. Men må ikke engang have en kæreste for mine forældre, så de skal ikke vide noget.
Kan man blive tjekket for kønssygdomme andre steder end ved sin læge? En jeg har været sammen med har klamydia så vil egentlig gerne have det tjekket men helst ikke ved min læge.
Kh. Mig

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev.
Man kan godt blive gravid, når man har haft ubeskyttet sex, selvom drengen ikke kommer inde i skeden. Der kan nemlig godt være enkelte sædceller i hans præsperm.
Risikoen for graviditet er ikke lige stor hele tiden - den er lavest omkring menstruationens begyndelse og størst i dagene omkring ægløsningen som ligger 14 dage før den næste menstruation. Har man uregelmæssige menstruationer, kan det godt være lidt sværere at vide, hvornår risikoen for at blive gravid er høj eller lav. Når jeg nævner det, er det for at du selv kan regne på din menstruationscyklus og forsøge at finde ud af, om du har været i høj eller lav risiko for graviditet, da I havde samleje.
Hvis din menstruation ikke kommer, kan det være vigtigt, at du tager en graviditetstest. Udebleven menstruation kan nemlig være et tegn på graviditet. Man kan købe graviditetstest på apoteket, i Matas eller i diverse supermarkeder.
Når du bliver 15 år kan du få p-piller gennem egen læge uden at du behøver tale med dine forældre om det – også selvom I har samme læge.
Ender du med at have samleje uden beskyttelse igen, kan du tage på apoteket og købe nødprævention som kan nedsætte risikoen for, at du kan blive gravid. Nødprævention er en pille som skal helst tages hurtigt og før der er gået fem døgn. Læs mere om nødprævention her https://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention-mellem-kvinder-og-maend/noedpraevention Jeg har samtidig brug for at sige til dig, at man ikke må benytte nødprævention om en almindeligt præventionsform. Der er mange hormoner i og der kan være bivirkninger ved at bruge det.
Hvis du tager en graviditetstest som viser, du er gravid, kan du læse mere på Sexlinjens hjemmeside om, hvad du kan gøre: Uønsket gravid  https://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/uoensket-graviditet
og abort under 18 år. https://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/abort-under-18-aar
Jeg synes, at det er rigtig stærkt af dig, at du gerne vil tage ansvar for at beskytte dig selv, når du er seksuelt aktiv. Du skriver, at kondom kan være meget akavet at bruge. Når du skriver det, kommer jeg til at tænke på, om du er tryg ved det menneske, som du har samleje med? Kondomer kan indimellem godt bøvle lidt indtil det kommer rigtigt på, men ofte hvis man er sammen med en person, som man har det godt sammen med og er tryg ved, kan man ofte grine af det sammen. Kondomer er det eneste præventionsform, der beskytter mod sexsygdomme. Det er derfor også en rigtig god idé, som du selv skriver, at du bliver undersøgt for blandt andet klamydia.  Foruden egen læge kan man blive undersøgt hos Klink for kønssygdomme på Bispebjerg Hospital Indgang 5, 1. salNielsine Nielsens Vej 3
2400 København NV​​​​. Man kan ringe og bestille tid på      38 63 61 74 telefontid mellem 8.00-12.00. Der er også drop in, men i et begrænset omfang. Du kan læse mere om klinikken her: https://www.bispebjerghospital.dk/afdelinger-og-klinikker/dermato-venerologisk-afdeling/klinik-for-koenssygdomme/om-klinikken/Sider/default.aspx
Du skriver, at du ikke må have en kæreste for dine forældre. Når du skriver det, får det mig til at tænke på, om det kan være svært for dig at tale med dine forældre omkring dit liv generelt? Alle har brug for nogle at tage med – og det er vigtigt at have en voksen, som man kan gå til blandt andet omkring det at være teenager, at være forelsket og at være seksuel aktiv. Oplever du, at du ikke kan tale med dine forældre, kan det være, at du har en anden i din familie, som du har en god relation til? En god voksen på klubben eller en lærer på skolen?
Der er også altid mulighed for at tale med en fra Herlevs Ungerådgivning. Det er helt anonymt at komme der. De har åben om torsdagen mellem 15.00-18.00. Der kan man komme uden tidsbestilling. Man kan også ringe til dem     51 70 67 86. De holder til i Herlev Bygade 50C.
Hos Sexlinjen kan man få rådgivning gennem telefon og chat. Du kan se mere her: https://www.sexlinien.dk/7020-2266
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner Ungerådgiveren