16 årig i gymnasialuddannelse som gerne vil flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg skriver ind til jer fordi jeg gerne vil flytte hjemmefra. Jeg har set at Tårnby kommune reklamerer om boliger til 16-25 årige men desværre skal man komme der fra. Mine forældre har ikke noget imod hvis jeg skulle flytte. Jeg har råd til at betale selv for huslejen. Jeg har også et fast job hvor jeg tjener ca. 4000 om måneden. Det eneste problem er at jeg ikke kan finde et sted hvor man ikke skal være 18 pr før man kan flytte ind. Jeg går på en gymnasialuddannelse tæt ved Nørreport. Kan i hjælpe mig med at finde et sted hvor jeg kan skrive mig op til en studiebolig eller ligende selvom jeg er 16 år. Tak for jeres tid

Svar:
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev.
Da jeg ikke kender årsagen til, hvorfor du gerne vil flytte hjemmefra – vil jeg prøve at præsentere dig for nogle muligheder og nogle perspektiver. Håber det kan være hjælpsomt for dig.
Det kan være muligt at flytte hjemmefra før det fyldte 18 år. Det kræver dog i første omgang at ens forældre giver tillades til det. Det skriver du også i dit brev, at de gør. Indtil man bliver 18 år, hvor man i lovens forstand er myndig, har ens forælder rigtig meget at skulle have sagt.
En måde at flytte hjemmefra på, kan være at blive skrevet op i forskellige boligforeninger eventuelt i KAB, AAB mv. Man kan blive skrevet op allerede fra man er 15 år. Du skal være opmærksom på, at der kan være lang ventetid, hvis du ikke allerede er skrevet op, da boligerne tilbydes ud fra anciennitet – altså det afhænger af, hvor længe man har været skrevet op. Det koster ca. 200 kr. om året at været skrevet op. Bliver du tilbudt en bolig, inden du fylder 18 år, skal både du og dine forældre skrive under på lejekontrakten.
Man kan også kontakte den kommune, som man bor i og tale med en socialrådgiver om, at man gerne vil flytte hjemmefra. Da alle børn har ret til at have et trygt hjem med voksne, der passer godt på en, vil socialrådgiveren tale med dig og dine forældre om, hvordan det kan være, at du ønsker at flytte hjemmefra. Det gør de fordi, de skal sikre sig, om du har det godt derhjemme. Har du ikke det, skal kommunen vurderer, hvad der skal til for, at du får det godt. Kommunen vil lytte rigtig meget til, hvad du har at sige grundet din alder. De vil naturligvis også lytte til dine forældre. Da det er meget vigtigt for børn at have sine forældre og være tæt på dem, vil kommunen altid i første omgang forsøge at afhjælp med eventuel familiebehandling til forældrene eller til hele familien – det kan også være en kontaktperson til den unge eller anden form for støtte, der kan blive tilbudt. Vurderer kommunen at dette ikke er tilstrækkeligt til at barnet får den omsorg og støtte, som et barn har brug for, kan kommune vurderer, at det vil være bedre for barnet at flytte hjemmefra. Når kommunen beslutter det for et barn under 18 år, kalder man det for en anbringelse. En anbringelse kan både ske ved at barnet selv og forældrene siger ja til at barnet flytter, men Kommunen kan som allersidste udvej godt beslutte, at et barn ikke længere skal bo hjemme, selvom forældrene siger nej til anbringelsen. Det vil kommunen kun gøre, hvis andre løsninger allerede er blevet afprøvet - eller hvis et barn har det så dårligt, at man er meget bekymret for dets sikkerhed og udvikling.
Man kan som barn og ung selv ringe til familieafdelingen i den kommune, som man bor i og bede om at tale med en socialrådgiver.
Måske du slet ikke kan genkende det, med at noget er svært hjemme hos dig? Det behøver det nemlig heller ikke at være. Måske du oplever at have det godt derhjemme, men stadig har et ønske om at bo for dig selv og stå på egen ben. Som jeg skrev tidligere, kender jeg ikke din situation, hvorfor jeg bliver nød til at beskrive flere måder på, hvordan man som ung under 18 år kan flytte hjemmefra.
Du skriver, at du har et job og har råd til at betale husleje, så jeg kan høre, at du allerede har gjort dig, overvejelser om den økonomiske del ved at flytte i egen bolig. Det er mega sejt, at du har gjort dig de tanker. Man tænker nemlig ikke altid lige over, at der både er forsikringer, telefon, internet – og varmeregninger der skal betales og man samtidig skal have penge til mad og forhåbentlig også lidt fornøjelser mv.
Måske du allerede har gjort det, men det er altid en rigtig god idé, inden man flytter hjemmefra at få lagt et budget. Så ved man med sikkerhed, om man har råd til at flytte - og hvad der skal til. Du kan finde flere gratis budget skabeloner på nettet eller få en til at hjælpe dig med at lave det- eventuelt dine forældre, en lærer eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Det kan være enormt ensomt at flytte for sig selv - og der er mange ting, som man pludseligt skal klare selv -eksempelvis rengøring, indkøb og tøjvask. Derfor kan det være godt at overveje, om du i starten skal have hjælp fra en voksen, det kan eventuelt være dine forældre, eller en anden voksen i dit netværk enten fra din familie, en god nabo m.v. Du kan også høre kommunen, hvilke tilbud der kan være for at få hjælp i starten til at kunne bo for sig selv.
Nogle gange kan det være rart at få talt med andre om ønsket og baggrunden for at flytte hjemmefra. I Herlev Kommune har vi en anonym Ungerådgivning, hvor man kan tale med en voksen om lige det, som man har på hjertet. Man kan også få hjælp til praktiske ting såsom at undersøge mulighederne for at flytte hjemmefra, lav et budget mv. Der er åbent hver torsdag mellem 15.00-18.00. Adressen er Herlev Bygade 50C. Man kan komme uden tidsbestilling, men man kan også ringe eller sende sms til 51 70 67 86 og få en tid.
Jeg håber, at det gav dig svar.
Bedste hilsner Ungerådgivningen