Ungdomscenteret?
brevkassespørgsmål af
Tenna
17 år
En af min veninde går hos jer. Jeg vil også gerne have tilbuddet fordi min familie ikke har det godt. Hvordan gør jeg det? Håber I forstår.

Svar:
Hej Tenna
Mange tak for dit spørgsmål!
Du skriver, at en af dine veninder går hos os, og jeg går ud fra, du mener, at hun snakker med nogen i Ungdomscentret.  Det fremgår ikke lige, hvilket tilbud det præcist er, din veninde har her i Ungdomscentret - der er findes nemlig mange forskellige tilbud. Et af Ungdomscentrets tilbud er Ungekontakten, måske er det der, din veninde får hjælp? Ungekontakten er en åben rådgivning for unge mellem 14-17 år. Her kan man komme ind fra gaden og få en samtale med en rådgiver. Man behøver ikke have en aftale på forhånd, men det kan være, man lige skal vente lidt når man kommer, hvis rådgiveren er optaget. I ungekontakten kan man tale om det, der fylder for en, hvad enten det er problemer i familien, tankemylder, selvmordstanker eller kærestesorger mv., og rådgiveren kan hjælpe med at tage kontakt til en sagsbehandler i kommunen, hvis man har brug for mere hjælp end samtaler i Ungekontakten.
De fleste af de andre tilbud, Ungdomscentret har, skal man visiteres til. Det betyder at en sagsbehandler skal kontaktes inden man f.eks. kan få en kontaktperson eller et andet tilbud. Hvis sagsbehandleren vurderer, at der er et tilbud, der passer til den unge i Ungdomscentret, så kan han/hun sende en visitation.
Du skriver, at din familie ikke har det godt, og at du gerne vil have noget hjælp. Jeg synes det er rigtig flot, at du spørger om hjælp, for det kan være rigtig svært at række ud, når man går og tumler med en masse ting! Der kan være mange ting på spil, når du skriver, at din familie, ikke har det godt, og derfor tænker jeg det kunne være en god ide at komme fordi Ungekontakten og snakke med en rådgiver. Rådgiveren kan derefter hjælpe med at finde ud af, hvad der kan hjælpe dig og din familie og evt. hjælpe med at kontakte en sagsbehandler. Du er også meget velkommen til at logge ind på chatten https://cyberhus.dk/ung-i/aarhus. her kan du chatte med en rådgiver fra Ungdomscentret om alle de ting, der fylder og rådgiveren kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du finder den hjælp du har brug for.
Håber du kan bruge svaret!
Med venlig hilsen
Emma rådgiver