Trykken for brystet, tankemylder og mavepine
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har siden september i år haft problemer med konstant trykken for brystet. På en skala fra 1-10 er det en 3-4 de fleste dage. Jeg synes også jeg har problemer med tankemylder og ondt i maven. Jg bliver ked af det, når jeg tænker på, hvordan jeg har det. Jeg har været ved lægen, der har udelukket fysiske årsager, og som mener, at det er tegn på belastning. Jeg kan egentlig godt lide min hverdag med skole og venner og har også et arbejde, jeg er glad for. Jeg bruger lyslampe og får d-vitaminer og løber en gang om ugen, så jeg ved ikke helt hvad jeg kan gøre anderledes. Jeg har været til forsamtale ved Center for Trvisel, som egentlig mente at jeg skulle have et tilbud hos dem, fordi de tænker det måske er angst. Begge mine forældre har givet samtykke til kontakt, men center for trivsel insisterer på at min far skal inddrages i behandlingen, og det ønsker jeg ikke, da jeg aldrig har været tryg ved ham eller haft en særligt nært forhold til ham. Mine forældre har i mit liv aldrig boet sammen, og jeg ser ham ikke så tit - mest fordi jeg ikke gider. jeg bor fast hos min mor. Jeg synes det er svært hvor og hvordan jeg kan få hjælp.

Svar:
Hej pige på 14 år.
Hvor er det godt, at du spørger her, hvor du kan gå hen og få hjælp.
Du skriver, at Center for Trivsel insisterer på, at din far skal inddrages i behandlingen. Jeg kan læse, at det ikke er en mulighed for dig, da din kontakt til og relation til din far ikke er tryg nok til, at du vil have, at han er en del af behandlingen. Det er vigtigt, at man har respekt for det. Jeg ved fra snakke med Center for Trivsel, at de kan have samtaler med unge i et fortroligt rum, og at de kun fortæller det videre til forældrene, som de har aftalt med den unge, at de må dele. Center for Trivsel vil ikke forlange, at begge forældre er med i forløbet, hvis den unge f.eks. ikke har kontakt med den ene af forældrene. Dog skal begge forældre være positiv indstillet på, at den unge får et behandlingsforløb hos Center for Trivsel. Som du skriver, så har begge dine forældre givet samtykke til et forløb, så den betingelse er opfyldt for dig. Jeg vil foreslå, at du snakker med din mor, og I tager kontakt til Center for Trivsel igen. Prøv at snakke med dem om, at du aldrig har boet sammen med din far, og du heller ikke har eller har haft et nært forhold til ham. Så er jeg sikker på, at de gerne vil tage hensyn til det i deres tilbud til dig. Er det en mulighed, at du aftaler med din mor, at hun informerer din far om det som han skal vide?
Hvis du ikke har mod på det, så er du velkommen til at henvende dig i Ungekontakten i Aarhus Kommune. Her vil du kunne få op til 8 samtaler om det som fylder og bøvler for dig. Rådgiveren i Ungekontakten vil altid tage udgangspunkt i det, som du gerne vil snakke om, og sammen med dig blive klogere på, hvad det er som belaster dig. Du gør allerede mange gode ting for dig selv, og det er rigtig godt, at du har fået undersøgt og udelukket, at det handler om fysiske årsager. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at Ungekontakten ikke kan tilbyde dig et angstbehandlingsforløb som det, de tilbyder i Center for Trivsel. I Ungekontakten vil du også have et fortroligt rum. Hvis du har fortalt noget, som rådgiveren tænker er vigtigt, at din mor får at vide, så vil rådgiver aftale med dig, hvad rådgiveren vil fortælle til din mor. Det samme vil gælde for din far.
Ungekontakten kan du eller din mor kontakte på 8940-5200, tryk 1, mandag - fredag kl. 9 - 15.
Når du er fyldt 15 år, har Folkesundhed i Aarhus FRI-angst grupper som du kan finde på nettet her: https://folkesundhed.aarhus.dk/sundhedsforloeb/fri-angstgrupper-for-unge. Her udfylder man et skema på nettet, og derefter kontakter de dig / din mor.
Med venlig hilsen
Marie, Ungekontakten