Psykolog?
brevkassespørgsmål af
Eja
14 år
Hej, Jeg har det rigtigt svært for tiden, med både selvmords tanker og selvskade. Jeg har enda prøvet at skære i mit håndled for at prøve at begå selvmord og mine forældre ved det ikke. Jeg vil rigtig gerne tale med en psykolog så jeg ville vide om det er muligt at få en gratis psykolog og uden at ens forældre ved det som 14 årig?

Svar:
Kære Eja
Hvor er det godt, at du skriver og spørger om råd, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Det lyder til, at du har haft det svært i noget tid, og at du vurderer, du har brug for at snakke med en psykolog.
Et første skridt på vejen kunne være at du henvender dig i Ungekontakten i Aarhus. https://ungekontakten.aarhus.dk/ Der sidder nogle rådgivere, du kan få samtaler med, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan håndtere den situation, du står i. Deres dør er åbent for henvendelser mandag til fredag kl. 12-15 og her kan du være anonym som du ønsker. Du har også mulighed for at ringe til dem, også anonymt i samme tidsrum.
Du skriver, at du har selvmordstanker. Gad vide, om du på et tidspunkt har delt disse tanker med nogen? Et familiemedlem, din læge eller andre? Det er nemlig rigtig hårdt at gå med sådanne tanker alene, og det kan også være, du skal overveje at opsøge professionel hjælp til at håndtere tankerne. Du kan ved behov ringe til Livslinien: https://www.livslinien.dk/ Det er i hvert fald vigtigt, at du deler dine tanker med nogen og således hjælper dig selv med at få det bedre.
Det er rigtig godt, du har skrevet og spurgt om hjælp. Det er ofte første skridt på vejen til, at tingene kan ændre sig. Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål, og at du føler, du har nogle muligheder at gå videre med. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner,
Esmeralda