Potentielt skoleskift
brevkassespørgsmål af
Pige
14 år
Hej. Imens at jeg har været i 7. Årgang - som jeg går ud af efter sommerferien - har jeg kigget på nye skoler at gå på siden at jeg føler, at jeg mistrives lige nu på min nuværende skole. Det skal siges, at min nuværende skole er en folkeskole. For lidt under en måned siden besøgte jeg Steinerskolen i Århus i tre dage, for at se om deres skole var noget for mig. Efter det besøg blev jeg tilbudt en plads hos dem i 8. Klasse. Dog ved jeg ikke lige, hvad jeg synes. Jeg ved ikke om det bare er noget jeg tror, men det virker en smule som, at 8. Klasse godt kan blive bedre på min nuværende skole. Jeg skal have et valgfag, som er ekstra engelsktimer, fordi jeg godt kan lide at have engelsk, og i de timer er der også folk fra andre klasser på min årgang og nogen over min årgang. Jeg tror måske, at jeg kan få nogle venner der. Det er bare det, at jeg føler at min far nærmest “tvinger” mig til at vælge Steiner, og han skældte mig nærmest ud, da jeg sagde at jeg ikke lige ved om jeg vil starte på Steiner alligevel. Jeg kan godt forstå hans frustration en smule, for det er jo meget sværere at få plads på en privatskole end på en folkeskole og at jeg bare skal tage chancen, men jeg føler bare at hvis jeg nu vælger Steinerskolen, fortryder mit valg og så starte på min nuværende folkeskole igen, ville det være helt vildt akavet at se de gamle ansigter fra ens klassekammerater efter man er gået. Jeg føler bare, at hvis jeg vælger en skole, så vil jeg have hele mit skoleår med. Derfor vil jeg gerne bede om jeres hjælp til den bedste beslutning.

Svar:
Kære pige på 14 år.
Mange tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt du skriver og spørger om hjælp til at finde frem til den bedste beslutning for dig. Jeg kan godt forstå, at det er en svær beslutning om du skal skifte til Steiner skole eller fortsætte i 8. klasse på din nuværende skole. Og jo særligt fordi man aldrig på forhånd kan vide hvordan det bliver hvis du vælger det ene fremfor det andet.
Du skriver ikke så meget om hvad der skyldes af du mistrives på din nuværende skole, og i hvor lang tid du har haft det sådan. Jeg bliver nysgerrig på om det handler specifikt om din klasse og om du og dine forældre har talt med dine lærer om hvordan du har det. Det kan for nogen være en hjælp til at få det bedre i klassen, da dine lærer kan arbejde med klassekulturen sådan at alle føler sig som en del af fællesskabet. Måske I har forsøgt det og I derfor er gået i gang med at lede efter andre skoler. For nogen kan det også være det der skal til – at få en ny start et nyt sted.
Jeg hæfter mig ved at du har en fornemmelse af, at det at du ikke trives i din skole, måske kan ændre sig ved at du får et nyt fag i 8. klasse hvor du er sammen med andre fra din årgang og årgangen over dig. At det måske kan give mulighed for nogle nye venskaber. Måske er du inde på noget rigtigt, at det skal prøves af, inden du endeligt vælger at skifte skole.
Det er svært at sige hvad der er det rigtige at gøre. Når man står overfor en stor beslutning, kan det være en god idé at lave en liste over fordele og ulemper ved de to muligheder. Det er en liste, hvor du skriver alle de ting, som kunne være en fordel ved at flytte skole på den ene halvdel af papiret. Og alle de ulemper, der kan være, på den anden side af papiret. Du kan lave listen både ift. hvis du skiftede skole og hvis du blev på din nuværende skole. Det kan nogle gange hjælpe en til at få lidt mere overblik over, hvad der taler for og imod. Og nogle gange kan det være med til at trække én mere i den ene eller anden retning i forhold til hvilken beslutning, der føles som den rigtige.
Jeg tænker du kan have ret i, at din far har reageret med skæld ud, fordi han er frustreret over situationen. Måske han reagerer ud fra at han bare gerne vil have at du skal have det godt i skolen og nu var der i hans øjne en mulighed for det ved at du fik en plads på Steiner skolen. Men følelsen af at få skæld fordi du er i tvivl, er selvfølgelig ikke hvad du har brug for lige nu. Jeg kan forestille mig at du har mere har brug for at snakke om dine tvivl. Kunne du have mod på at sige det til din far og spørge om han sammen med dig vil lave en liste over fordele og ulemper? Måske det kan hjælpe jer til en bedre snak og forståelse for dine tvivl og hjælpe jer til enighed om hvad der er den rigtige beslutning.
Du har også mulighed for at kontakte Ungekontakten i Aarhus kommune, som er en åben rådgivning for unge mellem 13 og 17 år. De kan tale med dig om din situation og tvivl om skoleskift. Også med dine forældre hvis du gerne vil have hjælp til det. De vil også kunne hjælpe dig og dine forældre med kontakt til din skole, for at tale om hvad der kan hjælpe dig til at trives bedre hvor du er. Du kan ringe til Ungekontakten hver dag fra kl. 9-15 på 89405200 og trykke ”1”. Mandag til torsdag fra kl. 12-15 kan man også bare kigge forbi på Skanderborgvej 156, 8260 Viby. Så vil du møde en rådgiver der er klar til at tage imod dig og hjælpe dig.