Ingen venner
brevkassespørgsmål af
Camilla
25 år
Jeg har ingen venner, og har ikke haft det i 7 år. Jeg snakket med mange på min uddannelse, men det er som om jeg ikke opnår den rigtige venne kemi, der skal til for at få venner. Jeg er meget ensom, jeg bor alene og har ofte selvmordstanker. Når jeg læser om råd på nettet, står der tit man kan komme i ventilen, men jeg vil ikke, jeg kan ikke. Jeg kan ikke gå derind, så viser jeg alle, og de frivillige i min alder, at jeg er ensom, og jeg er meget flov over det, når jeg under altid er "falsk glad" og almindelig. jeg kan ikke komme sådan et sted. Jeg tør ikke. Jeg vil gerne hjælpe mig selv på mange andre måder end det.
jeg tror det er noget galt med mig siden jeg aldrig har kemi med nogen. Jeg svinger aldrig med nogen og føler mig altid forkert og akavet. Jeg kan ikke mere. Jeg er så ulykkelig. Hver gang jeg starter ny uddannelse elmer job, tænker jeg: "her er der en veninde for mig" men selv ud af 20 piger, har jeg ikke kemi med nogen af dem. Jeg får dårlig samvittighed når jeg skriver jeg ikke vil møde op i ventilen, men det kommer tydeligs af mit lave selvværd

Svar:
Kære Camilla
Mange tak for dit brev. Det er rigtig hårdt at føle sig ensom. Alle mennesker har brug for at være en del af et fællesskab og have nogen i deres liv, de kan støtte sig op af og have det rart sammen med. Jeg vil prøve bedst muligt at komme med nogle bud på, hvad du kan gøre for at bryde med din ensomhed.
Opsøge Ventilen?
Det lyder til, du har gjort dig mange tanker og overvejelser om, hvorvidt du skal opsøge Ventilen, men at du ikke synes, du tør og vil. At dele sine oplevelser med ensomhed er en meget personlig og svær ting at gøre, så det er helt forståeligt, at du ikke finder det nemt. At dele det med andre og opsøge hjælp er dog et stort skridt på vejen til at komme ud af ensomhedens spiral. Det at du skriver til brevkassen, synes jeg allerede er et meget modigt skridt!
Det er i sidste ende kun dig selv, der kan vurdere, om Ventilen er det rigtige sted for dig at opsøge. Det kan være, du en dag får lyst til at se det an, men måske ikke er helt klar til det endnu. Det kan også være, du finder en anden vej at gå. Du kan fx prøve at kigge nærmere på Hjerteven:
https://hjerteven.dk/faa-en-ven/ Hvis du vælger at opsøge Ventilen på et tidspunkt, skal du i hvert fald vide, at de frivillige er vant til at møde og tale med unge med mange forskellige historier og oplevelser af ensomhed, og de ved også, hvor svært det er tage kontakt dertil.
At hjælpe dig selv
Jeg lægger mærke til, du skriver, du gerne vil hjælpe dig selv på andre måder end at opsøge Ventilen. Det er rigtig godt at høre, at du tænker sådan. Det siger noget om, at du inderst inde godt ved, at du har fortjent at have det godt og få det bedre.
Du skriver, at du tror, der er noget galt med dig, siden du aldrig har kemi med nogen. Det kan langt hen ad vejen være helt tilfældigt, at du ikke har mødt nogen på et studie eller et job, som du synes, du svinger med. Det kan dog også være udtryk for, at der er noget, der bliver svært for dig i sociale sammenhænge, eller noget der på en eller anden måde står i vejen for, at du kan komme lidt tættere på andre. Det betyder ikke, der er noget galt med dig. Hvis du har lyst til at blive klogere på, hvad der kan være på spil for dig i mødet med andre mennesker, kan det fx være hjælpsomt at snakke med en psykolog omkring dine oplevelser og hvad du så kan gøre ved det. I Aarhus findes noget der hedder Gratis Psykologhjælp, hvor man kan få 5 gratis samtaler med en psykolog, hvis man er ml. 15-27 år: https://www.aarhus.dk/borger/sundhed-og-sygdom/sundhedstilbud/naar-du-har-det-svaert/psykologhjaelp-til-unge/ Måske kan det være noget for dig?
Nogle gange kan der også være større sandsynlighed for, at man møder nogle, man har kemi med, hvis man deler en eller flere interesser. Du kan overveje, om du allerede har nogle interesser, eller er nysgerrig på noget nyt, hvorigennem du kan opsøge et fællesskab; det kan være en løbeklub, et kor, frivilligt arbejde eller noget helt andet.
Selvmordstanker
Du skriver, at du ofte har selvmordstanker. Gad vide, om du på et tidspunkt har delt disse tanker med nogen? Et familiemedlem, din læge eller andre? Det er nemlig rigtig hårdt at gå med sådanne tanker alene, og det kan også være, du skal overveje at opsøge professionel hjælp til at håndtere tankerne. I Aarhus findes der det, der hedder Enhed for Selvmordsforebyggelse:
https://www.psykiatrien.rm.dk/afdelinger/auhpsykiatrien/afdeling-for-depression-og-angst/i-behandling/ambulant-behandling/klinik-for-personlighedsforstyrrelser/enhed-for-selvmordsforebyggelse/ Du kan selv kontakte dem eller opsøge din læge først og få hjælp hertil. Du kan også ringe til Livslinien: https://www.livslinien.dk/ Det er i hvert fald vigtigt, at du deler dine tanker med nogen og således hjælper dig selv med at få det bedre.
Flere veje at gå
Du er nu blevet præsenteret for nogle forskellige overvejelser og muligheder. Jeg håber, det kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad du har mest brug for og lyst til at gå videre med og i hvilket tempo, du evt. vil gøre de forskellige ting. Det kan tage tid at komme ud af sin ensomhed, men du skal vide, at det er muligt, og der findes steder og mennesker derude, der kan hjælpe og støtte dig på vejen. Hvis du vil læse mere om ensomhed, kan du fx kigge her:
https://mindhelper.dk/ensomhed/ensom/ Du er også altid velkommen til at skrive igen til brevkassen. Al held og lykke til dig!
Kærlig hilsen
Christina