Ikke i skole
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har brug for råd om noget der bekymrer mig. Min storesøster pjækker fra skole og mine forældre ved det ikke. De tror hun går i skole som hun skal, men jeg har set hende forlade skolen og ved at hun ikke er der. Jeg er bange for at det er hendes kæreste, der siger til hende at hun ikke skal gå i skole. Det gør mig virkelig bekymret for jeg vil ikke miste min storesøster. Jeg vil gerne hjælpe hende men vil jeg ikke have at hun bliver sur på mig. Hvordan jeg kan hjælpe hende eller tale med hende om det uden at det går ud over vores forhold?

Svar:
Kære 13 årige pige
Tak for din henvendelse. Jeg tænker din storesøster er heldig at have sådan en omsorgsfuld lillesøster. Jeg forstår godt din bekymring, og at du står i en lidt svær situation. Har du mulighed for at tale med dine forældre om situationen og dine bekymringer? Måske du kan aftale med dine forældre, at de ikke siger, hvem de har oplysningerne fra? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med nogle voksne, som du har tillid til. Det kunne også være en lærer eller en anden voksen. Fortæl dem om dine bekymringer og overvejelser, så de kan hjælpe med at tage handling på situiationen.
Alternativt kan du overveje at tale med din søster. Du kan måske sige til hende, at du har set, at hun ikke er i skolen. Du kan måske sige, at du er bekymret for hende og gerne vil hjælpe hende. Måske kunne du opfordre hende til selv at snakke med jeres forældre om det. Måske har hun det svært med nogle ting, som hun har brug for jeres forældres hjælp til at løse? Det ville jo være dejligt, hvis hun selv kan få det sagt højt, så hun evt. kan få hjælp til at snakke om det, som er svært.
Jeg tænker, det er vigtigt, at du enten får talt med din søster eller en voksen om din bekymring, så du ikke længere skal gå med bekymringen selv. Jeg håber, du kan bruge svaret til at komme lidt videre i en svær situatin.
Du er velkommen til at skrive igen eller evt bruge Ungekontaktens SMS chat. Du kan bruge chatten når det passer dig på nummer 25800058.
Pøj pøj med det.
De bedste hilsner Katrine