Hvordan foregår det?
brevkassespørgsmål af
Signe
14 år
Jeg har snakket med min mor om at jeg måske skal snakke med en fra ungekontakten tror jeg nok det hed. Det er fordi jeg har det ikke så godt. Men hvordan foregår det lige. Har svært ved at snakke om mine problemer og synes det er vildt akavet og skulle sidde og snakke med en jeg slet ikke kender. Har virkelig brug for at vide mere om hvad der sker til sådan en samtale?

Svar:
Hej
Ungekontakten er et rådgivningstilbud i Ungdomscentret, og man kan komme ind lige fra gaden og snakke med en rådgiver. Man kan komme alene, men man er også meget velkommen til at tage en ven eller veninde med eller sin mor eller far. Man behøver ikke bestille en tid, der er altid en rådgiver på vagt. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke om det, man synes er svært, men ved at snakke om det kan man få åbnet op for det, der er svært og måske kan man sammen finde handlemuligheder eller løsninger. I øvrigt er det uddannede folk, der sidder i Ungdomscentret og de er vant til at tale med unge - også dem som synes, det er svært at åbne op.
Måske kunne det være en hjælp for dig, hvis du startede med at skrive hvorfor du ikke har det godt. Du kunne for et eksempel skrive det i en dagbog eller lade som om du skriver et brev til en, som du er fortrolig med og har tillid til.
Hvis det er for svært at sige det højt eller fortælle hvorfor du har det skidt, så kunne du vise det, du har skrevet til den, du snakker med i Ungekontakten. Så kunne han eller hende fra Ungekontakten spørger ind til det, og så er det måske lettere at få taget hul på de svære ting.
Lad os sige, at du får taget mod til dig til at komme hen i Ungdomscentret: når du kommer ind, så vil der komme en og spørge, om du har en aftale og hvem du skal snakke med. Så kan du sige, at du gerne vil snakke med fra Ungekontakten og at du ikke har en aftale. Når der er en rådgiver ledig, så går i hen i et rum, hvor du kan fortælle hvad du gerne vil snakke om, eller du kan vise din dagbog eller det, du har skrevet.
Det kan være, det er nok for dig at snakke med en rådgiver en gang, men det kan også være du har brug for at komme et par gange mere. Hvis rådgiveren vurderer sammen med dig og dine forældre, at du har brug for at komme til flere samtaler, kan han eller hun lave en henvisning, så du kan starte i et samtaleforløb.
Håber det var svar på dit spørgsmål!
Med venlig hilsen
Emma