Hvordan
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hvordan kan man komme til at snakke med nogen i ungecenteret. Har det ikke så godt hjemme så vil gerne snakke men hvordan og skal ens forældre vide noget.

Svar:
Kære 14-årig pige
Tak for dit spørgsmål. I Ungecentret Skanderborgvej findes Ungekontakten, der er en åben rådgivning. Det vil sige, at man på egen hånd kan henvende sig og få rådgivning og samtaler om det man har brug for.
Normalt kan man møde fysisk op alle hverdage fra kl. 12-15, men pga. corona tager de lige nu kun imod telefoniske henvendelser i samme tidsrum (tlf. 89 40 52 00). Som det er lige nu, er der dog mulighed for at henvende sig telefonisk i første omgang for så senere at få en fysisk tid.
I Ungekontakten er de vant til at tale med unge med mange forskellige typer af udfordringer. Så hvis du oplever ikke at have det godt hjemme, er du meget velkommen til at opsøge Ungekontakten. Ens forældre behøver ikke at vide, at man får et samtaleforløb. Ofte kan det dog være hensigtsmæssigt, at ens forældre kender til og kan støtte op om forløbet. Alt efter hvad din situation er, og hvad du har brug for, kan du snakke med dem om, hvad der er mest oplagt. Rådgiverne har tavshedspligt, men i situationer, hvor der er noget alvorligt og bekymrende på spil ift. ens trivsel og udvikling, har de pligt til at inddrage forældre og/eller en myndighedsrådgiver i socialforvaltningen, så de bedst muligt kan hjælpe.
Hvis du foretrækker at være anonym, har du flere muligheder: Du kan ringe fra et taletidskort eller trykke #31# for skjult nummer og så fortælle fra start, at du gerne vil være anonym. På denne hjemmeside https://ungekontakten.aarhus.dk/mere-om-ungekontakten under ’Kontakt’ kan du også se, hvordan og hvornår du kan sende en anonym SMS eller chatte med en rådgiver. Her kan du også holde øje med, hvornår der er mulighed for at møde fysisk op i åbningstiden.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål og finder frem til hvad du har brug for. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh.