En meningsløs følelse og ked af det hele tiden
brevkassespørgsmål af
Mathilde
21 år
Hej, Jeg står i en situation, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre. Jeg er ked af det hele tiden. Jeg kan vågne op og begynde at græde. Jeg græder mindst 2 gange hver dag, over små og store ting. Jeg har ikke lyst til noget af det, som jeg plejer at elske at lave. Jeg kan ikke overskue at se min familie eller venner, at tage bussen, at gå ned og handle, at gå en tur, at tage i skole. Jeg er trist og har ondt i mit hjerte. Jeg har snakket med studenterrådgivningen, men følte ikke at de forstod. Jeg er utryg og bange for, at jeg aldrig bliver glad igen. Jeg ved ikke hvem, jeg skal kontakte. Jeg snakker kun med min kæreste om det, men han forstår det heller ikke. Jeg har prøvet at sige lidt om det til mine forældre, men de tager det ikke seriøst, og jeg kan ikke få det ud over læberne til mine venner. Min krop gør ondt og føles tom, og alt føles så meningsløst. Jeg har virkelig brug for hjælp til, hvordan jeg kommer videre herfra.

Svar:
Kære Mathilde
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver, for det lyder til, du har det rigtig svært lige nu, og at du desværre ikke har oplevet at blive forstået af dem, du har forsøgt at tale med omkring din situation.
Du skriver, at du bl.a. oplever tristhed, nedsat lyst og manglende overskud til ting. Det er faktisk det, man kalder kernesymptomer på depression. Det er altså ikke utænkeligt, at du har en depression i en eller anden grad. Det er derfor meget vigtigt, at du opsøger din læge, der kan screene for bl.a. depression og vurdere om du kan få en henvisning til en psykolog, så du kan få den rette hjælp og behandling. Måske har du hørt eller læst, at der for tiden desværre er lange ventetider for unge til psykologhjælp, men dette må ikke afholde dig fra at opsøge din læge og finde ud af, hvilke muligheder der er.
I en eventuel venteperiode, eller hvis der ikke som sådan er tale om en depression, men en mere generel mistrivsel, kan du fx henvende dig til Gratis Psykologhjælp eller headspace Aarhus og høre, om/hvordan de kan hjælpe dig ift. din situation.
Ud over at opsøge professionel hjælp er der også nogle ting, du selv kan gøre i det daglige for at få det lidt bedre. Bl.a. er det vigtigt at opretholde en god søvnrytme ved fx at gå i seng på samme tidspunkt hver aften og undgå at sove om dagen. Derudover er det vigtigt at spise sundt og være fysisk aktiv hver dag. Du skriver, at det er svært at overskue at gå en tur, hvilket er meget forståeligt, men det er vigtigt, at du alligevel forsøger. Du kan prøve at gøre det så overskueligt som overhovedet muligt ved fx at have udtænkt en kort rute på forhånd og måske give dig selv en lille belønning, når du kommer hjem fra turen.
Ud over de ting du skal i din hverdag som fx skole og indkøb, er det vigtigt også at indlægge aktiviteter, der giver dig glæde og energi – også selvom du ikke har lyst til de ting, du plejer at elske. Det behøver ikke være store ting; det kan være alt fra et varmt bad til at se en sjov serie eller lave noget kreativt.
Du skriver, at det er svært at fortælle dine venner, hvordan du har det. Det er meget forståeligt, at det kan være svært at tage hul på sådan en snak. Især når du indtil videre ikke har haft de bedste oplevelser med at åbne op over for folk. Det er dog typisk en stor lettelse at dele med nogen, hvordan man har det. Måske har du en ven/veninde, du har en fornemmelse af, vil være god at snakke med og som måske i højere grad kan forstå dig end din kæreste og dine forældre. I så fald håber jeg, du vil forsøge at snakke med vedkommende.
mindhelper har de skrevet en oversigt med 10 gode råd, hvis man er deprimeret. Måske kan du også finde noget her, der kan være hjælpsomt for dig.
Jeg kan godt forstå, du føler dig utryg og bange for, at du aldrig bliver glad igen. Det kan være meget svært at forestille sig, at man nogensinde kan få det bedre, når man har det sådan, som du beskriver. Men du skal vide, at det bestemt er muligt, især med den rette hjælp og støtte. Det er derfor vigtigt, at du bevarer håbet og minder dig selv om, at selvom det hele er rigtig svært lige nu, så vil det blive bedre på et tidspunkt, og at du vil komme til at føle glæde igen.
Jeg håber, dette svar kan hjælpe dig videre på vejen til at få det bedre. Alt det bedste til dig!
Mvh.