Væk hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hvem skal man snakke med hvis man vil væk hjemmefra. Har det virkelig dårligt hjemme og jeg kan ikke blive ved med at holde det ud. Kan man godt få hjælp til at få en lejlighed eller noget andet?

Svar:
Kære pige på 16 år.
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder til, du står i en svær situation derhjemme hvor du har det rigtig dårligt. Du spørger, hvem du skal snakke med og om man kan få hjælp til, at komme væk hjemmefra. Det kommer an på mange ting. Når man er under 18 år, skal der dog være nogle meget alvorlige grunde til, at man ikke længere kan bo hjemme ved sine forældre. Hvis det er tilfældet, kan kommunen vurdere, at det er bedst at anbringe en ung. Ellers vil man kigge på, hvordan man kan hjælpe en ung med at få det bedre med sine forældre. Hvis du har brug for at komme i kontakt med en socialrådgiver fra kommunen om hvordan tingene er derhjemme, kan du ringe til Ungecentret Værkmestergade på telefonnummer 89401441.
Jeg forestiller mig, du nok allerede har forsøgt at snakke med dine forældre om, at det er svært derhjemme. Det kan være, dine forældre bliver strenge, fordi de gerne vil passe på dig og bliver bekymrede for, hvad der kan ske dig. Det kan også være, du har prøvet at snakke med dem om det, men at det ikke har ændret noget. Muligvis har dine forældre brug for hjælp til at finde ud af, hvordan de både kan passe på dig og samtidig lade dig være teenager. Måske har du en god lærer på din skole, du kan tale med om det her, og som sammen med dig kan snakke med dine forældre?  Du skal også være meget velkommen til at henvende dig i Ungekontakten i Aarhus (www.aarhus.dk/ungekontakten). Der sidder nogle rådgivere, du kan få samtaler med, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan håndtere den situation, du står i. De kan fx også hjælpe med at tale med forældre.
Det er rigtig godt, du har skrevet og spurgt om hjælp. Det er ofte første skridt på vejen til, at tingene kan ændre sig. Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål, og at du føler, du har nogle muligheder at gå videre med. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsener