“Udstille” andre

brevkassespørgsmål

“Udstille” andre

brevkassespørgsmål af
Nastachia
17 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Hej cyberhus Jeg er en 17 årig pige som går på hf. Vi har en pige i klassen som mig og en veninde tit har været oppe og diskutere med, hvor vi har skrevet grimme ting frem og tilbage. Hende her pigen i klassen har så valgt og droppe ud og give os besked inde i vores klassegruppe på Messenger hvor hun vedhæfter 2 billeder af vores samtaler med hende, hvor man både kan se navn og ansigt. Og så har hun gjort så man kun kan se vores beskeder med ikke hendes. Er det lovligt og er der noget man kan gøre. (Vi har snakket med vores klasselærer og vores inspektør fra skolen)

Svar:

Hej Nastachia,

Tusind tak for dit spørgsmål.

Du spørger om det er lovligt, at en pige fra din klasse deler jeres beskedtråd. Nu kan jeg ikke se hvad der står i jeres beskeder, men ifølge loven må man ikke dele private oplysninger, billeder eller beskeder af privat karakter. Og hvad er det så? Det kunne være hvis der stod en adresse, en hemmelighed eller hvis man har en sygdom, som man ikke ønsker at dele med andre, i beskederne. Men det er en gråzone, så det er både et spørgsmål om kontekst og indhold. Altså: hvad er blevet delt og med hvem. Så jeg kan desværre ikke give dig et klart svar, om det er ulovligt. Men når det er sagt, så er det jo aldrig god stil at dele en beskedudveksling, uden at få en godkendelse fra den anden part.

Jeg håber I kan bruge mit svar til noget. Held og lykke!

Kh Anna

cyberhusannasofies billede
Anna Fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål