Billedet kom ud

brevkassespørgsmål

Billedet kom ud

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg delte billeder med en pige. Lige pludselig sendte hun et bra-billede, altså hvor hun kun er iført en bh. Derefter sagde hun at jeg også skulle høre det. Men jeg var ikke så vild med at gøre det. Men det vr som om hun lidt tvang mig. Fordi hun sagde at hvis jeg ikke gjorde det så ville hun cut i sig selv. Jeg har allerede en veninde som er en cutter, og jeg ville jo ikke have at hun også skulle gøre der, så jeg besluttede mig for at sende et billede hvor jeg kun er iført bh og shorts. Lidt efter sendte hun et topless billede. Også sagde hun at jeg også skulle gøre det. Men jeg valgte selvfølgelig ikke at gøre det, da jeg ikke var så vild med bra-billedet.... Men så sagde hun at hvisker ikke sendte et billede så ville hun lægge mit bra-billede op på nettet. Men jeg valgte ikke abegære det. Så skrev hun til mig at hendes billeder var fake, så hun var side efter mig. Og nu er jeg helt vildt bange for at hun var lagt dem op.

HVAD SKAL JEG GØRE???

Jeg er helt ved at flippe ud!!! Jeg er så bange for at folk kommer til at se det!!!

Svar:

Hej med dig

Tak for dit brev. Godt at du beder om hjælp. Det viser stor styrke.

Din historie er desværre ikke enestående. Vi hører jævnligt om unge der har prøvet at blive presset til at tage billeder af sig selv og sende dem over nettet eller mobilen. I nogle tilfælde er det kærestepar som sender billeder til hinaden. Andre gange er det veninder eller nogle helt andre.

Først og fremmest, så skal du ikke sende flere billeder til hende overhovedet. Selvom et bra-billede er slemt at få offentliggjort på nettet, så vil det kun blive værre med et nøgenbillede. Så lad dig ikke presse til mere. Slå koldt vand i blodet. Langt de fleste af den slags trusler er helt tomme, når det kommer til stykket.

Du skriver ikke om det er en veninde eller en tilfældig person fra nettet du har mødt. Umiddelbart lyder det lidt som om det er en fremmed person som presser dig til at smide mere og mere tøj - og måske herefter til at gøre mere. Især fordi hun skriver, at hendes egne billeder er fake (hvilket tyder på at du ikke helt ved hvordan hun ser ud rigtigt?)

Ingen veninder kan finde på at gøre den slags. Derfor synes jeg, at du skal bryde med personen. Der er ingen grund til at samle på veninder af den type.

Jeg kan sagtens forstå at du har ladet dig presse. Det er ikke rart at føle sig ansvarlig for, om en anden person skærer i sig selv - men det ER ikke dit problem eller ansvar. Husk det.

Jeg synes du skal skrive et høfligt brev til pigen, hvor du skriver at du har undersøgt sagen, og at det kan blive til en politianmeldelse, hvis hun offentliggør billedet. Det har man nemlig ikke ret til. Det vil være en krænkelse af dit privatliv. Og det er strafbart.

Desværre er der ikke så meget andet at gøre. Man kan ikke forhindre hende i at lægge billederne op på nettet, hvis hun virkeligt ønsker det; men du skal vide at det er langt mindre sandsynligt at hun gør det, når du "kun" har sendt et bra-billede, og når du samtidigt har truet med en politianmeldelse.

Et sidste godt råd er at du gemmer al den snak I har haft. Tag et screenshot af skærmen. Gem billederne. På den måde har du beviser for at det er sket.

Jeg synes at du skal fortælle din historie til dine forældre eller nogle andre voksne du stoler på. Du er blevet presset til at gøre noget som du ikke bryder dig om, og du har bedt om hjælp. Det vil næsten alle voksne synes er stærkt og klogt. De voksne vil også kunne hjælpe dig, hvis det ender med at du må politianmelde det.

Hvis du har brug for at snakke mere om det, kan du bruge vores chatrådgivning, som har åbent alle hverdage. Det er svært at gå alene med sådan en oplevelse.

Jeg håber du vil bruge ovenstående råd. Skriv igen hvis der opstår nye problemer.

Med venlig hilsen Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål