Sygdomsangst
brevkassespørgsmål af
JJ
15 år
Jeg har sygdomsangst. Jeg føler nogen gange en smerte når jeg trækker vejret, det er ikke noget der være mange timer. Dette bekymre mig. Jeg er meget bange for at være alvorlig syg. Jeg føler også at mit hjerte banker uretmæssigt. Jeg har nogle mikro helt rød pletter mest på mine ben og arme. Jeg synes nogle gange at der kommer flere, men det er måske bare noget jeg biller mig ind. Jeg ved ikke om det er relevant, men jeg mangler b vitamin og er meget lav på D vitamin, så jeg får piller med de to. Jeg går til psykolog med det, men det har ikke hjulpet endnu. Nogle gange er det så slemt jeg græder. Hvad skal jeg gøre? PS jeg er ordblind, så hvis der er fejl, undskyld. 😄

Svar:
Kære JJ
Hvor er det godt, at du skriver. Først og fremmest er sygdomsangst noget, som fylder hos overraskende mange unge og voksne - du er altså ikke alene. Det er rigtig ubehageligt at være bange for at fejle noget alvorligt. På de symptomer, som du beskriver, er der umiddelbart ikke nogen af dem, som skulle tyde på alvorlig sygdom hos dig. Det er godt, at du får hjælp til tankerne hos en psykolog, men det er helt bestemt også noget, som vil tage tid. Det lyder også som om du har været hos din egen læge, siden du ved, at du har lav B- og D-vitamin. Godt, at du får tilskud. Nogle gange kan det være beroligende at få egen læge til at lytte på dit hjerte/lunger (ift. stikken i brystet og hjertebanken), se på dine knopper osv og ad den vej kunne hvile i, at kroppens symptomer nogle gange godt kan være symptomer på angst (fx hjertebanken). Uanset hvad synes jeg du skal opsøge egen læge, så denne bedst kan støtte og hjælpe dig i den her tid, hvor du kæmper med din sygdomsangst og forskellige symptomer.
Det er enormt sejt, at du har søgt hjælp for dine symptomer og har sådan en flot selvindsigt! Det er der sørme mange voksne, der ikke har.
Du må endelig skrive igen, hvis du har andre spørgsmål.
Kh Marie