Øømmm
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Når min penis er stiv og jeg står op så peger den op mod mit hovede jeg har ikke sagt det til nogen burde jeg? Og nogen gange kommer der vidt fnuller på men det har været der næsten så længe jeg husker

Svar:
Hey du
Der sker så meget med kroppen, når man er på vej i puberten, og så kan man godt lige komme lidt i tvivl.
Lad mig tage et spørgsmål af gangen.
Det her med at din penis peger op mod dit hoved når den er stiv, er fuldstændig almindeligt. Nogle peger til den ene side, nogle lige ud i luften, nogle endda lidt nedaf, og nogle op ligesom din. Det hele er lige almindeligt og lige som det skal være. Så nej, det er ikke noget du behøver snakke med nogen om, hvis du menerlæge eller noget i den stil. Din penis lyder helt almindelig og sund.
Det hvide fnuller du taler om, lyder som det der hedder smegma. De fleste kalder det også for nakkeost. Det er også helt naturligt, ufarligt og almindeligt. Det er faktisk en slags beskyttelsescreme, der naturligt bliver produceret under forhuden, for at sørge for at dit penishoved ikke bliver for tørt.
Hvis man producerer rigtig mege, eller hvis man ikke lige får vasket penis jævnligt, kan der godt komme så meget nakkeost, at det fnulrer. Hvis du vasker din penis hver dag i lidt vand, vasker du bare fnulleren væk. Du må ikke bruge sæbe. Bare lidt vand, når du alligevel går i bad, så er det rigeligt.
Håber du fik svar.
Mange hilsner
Lasse