Er jeg for fed
brevkassespørgsmål af
Fede mig eller hvad
12 år
I dag var der en dreng i min gruppe der sage at jeg er for tyk (jeg vejer 54kg og er 151 cm og jeg går til diatist og vil meget gerne tabe mig) og så sage han til min bedste ven at hun var for tynd og hun sage bare og du er også for tynd (men han er ikke tynd) han sage bare nej jeg er for tyk han har før drillet mig da jeg har meget lav selvtillid hvad skal jeg gøre

Svar:
Kære du.
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, du har haft med den her dreng i din gruppe. Jeg er ked af at høre, at du har skullet opleve det, for det er slet ikke rart, når andre kommenterer på, hvordan man ser ud. Jeg kan godt forstå, hvis du er blevet ked af, at han har sagt sådan noget, specielt, hvis du i forvejen er opmærksom på din krop og døjer med lav selvtillid.
Du skriver også, at du går til diætist, og det er rigtig godt at passe på sig selv, sin krop og at være opmærksom på det, man spiser, så man kan sørge for, at man spiser sundt og godt og varieret. Men jeg lægger også mærke til, at du skriver, at du gerne vil tabe dig, for jeg slog faktisk lige hurtigt din BMI op, og den viste, at du er normalvægtig, og altså, at du ikke er tyk, og det håber jeg, at du og din diætist er opmærksom på. Det er I sikkert, men det var bare lige noget, jeg gerne ville nævne.
I forhold til hvad du kan gøre, så tænker jeg, at det kan være en rigtig god idé at snakke med nogen om det, når du har det svært, eller når du oplever noget, som gør, at du får det dårligt med dig selv. Jeg tror, at det er noget, som langt de fleste oplever en gang imellem, og derfor tror jeg også, at mange vil kunne forstå det og forsøge at hjælpe dig med at få det bedre, når de her følelser kommer.
Så tror jeg også, at det nogle gange er vigtigt at huske på, at den mening om dig selv som betyder allermest, det er din egen. Hvis du er dig selv og har det godt med det, så er det langt vigtigere, end hvad en eller anden dreng fra din klasse synes, for der vil altid være folk, som man ikke klikker med, og som måske ikke synes, at man er det sejeste mennesker. Det kan man ikke lave om på, men man kan træne og øve sig i at elske sig selv, som man er, og huske på, at der også altid vil være folk, som elsker og holder af en for den, man er, og personligt så tænker jeg, at det er dem, som er værd at bruge sin tid på i stedet for dem, som får en til at have det skidt.
Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i maven, og ellers skal du vide at du altid er velkommen i vores chat, hvor en af vores søde rådgivere sidder klar, hvis du har brug for det en dag. Jeg sender gode, varme og positive tanker din vej.
De bedste hilsner
Amanda