Økonomisk uansvarlighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej brevkasse. Min søster er virkelig økonomisk uansvarlig og bruger konstant sine penge ligeså snart hun får dem. Dette betyder selvfølgelig at hun derfor aldrig har penge på sin konto, og derfor ofte spørger om hun må låne af mig. Problemet er, at jeg aldrig får de penge hun låner tilbage igen, selvom at hun konstant bliver ved med at love at jeg får dem så snart hun får sin løn. Men så snart hun så får løn, så bruger hun med det samme størstedelen af pengene på tøj og andre ligegyldige ting og får derfor aldrig betalt mig tilbage. Jeg er derfor begyndt at være virkelig frustreret, da jeg overhovedet ikke stoler på hende længere angående økonomi, og selvom hun er ældre end mig, så føler jeg tit at jeg er "storesøsteren", der hele tiden skal forsørge hende fordi hun ikke kan finde ud af at bruge sine penge fornuftigt. Selvom jeg selvfølgelig virkelig gerne vil være en støttende og hjælpsom søster overfor hende, så er jeg på et punkt nu hvor jeg virkelig overvejer at være hård overfor hende og nægte at låne hende penge igen fremover, ihvertfald indtil hun lærer at være mere ansvarlig med sine penge. Mit spørgsmål er om jeg kan tillade mig dette, eller gør det mig til en dårlig søster? Har gentagne gange forsøgt at forklare hende hvor dumt det er, at hun bruger penge så tankeløst, og hver gang lader hun som om at hun vil blive bedre, men der sker bare aldrig nogen forandring, så føler næsten det er sidste mulighed jeg har tilbage. Problemet er bare, at de ting hun gerne vil låne penge af mig til, tit er nødvendige ting, såsom til mad, gaver til andres fødselsdage eller lign. og så får jeg også bare dårlig samvittighed over at nægte hende det. Men samtidig prioriterer hun jo tøj og sit eget behov over disse nødvendige ting, og bruger så bare mine penge til fx at handle mad, hvilket jeg bare ikke synes er helt fair. Så føler mig sgu lidt lost over det hele.

Svar:
Kære Læser
Det er tydeligt, at du virkelig bekymrer dig om din søsters økonomiske situation og ønsker at hjælpe hende. Det er helt normalt at føle sig frustreret i en sådan situation, især når du gentagne gange har forsøgt at hjælpe hende uden succes. Når det drejer sig om penge, er det ofte et ømt punkt for mange at snakke om. Og når man som dig konstant står over for situationer, hvor man låner penge uden at få dem tilbage, kan det være frustrerende og skabe spændinger i forholdet, selv i familien, og det er du langt fra den eneste om.
At sige "nej" til at låne penge er ikke ensbetydende med at være en dårlig søster. Når din søster ikke tilbagebetaler lån, kan det føre til økonomisk usikkerhed og følelsesmæssig stress for dig. Derfor kan det være en god ide at tage en ærlig snak med din søster. Her kan du evt. fortælle hende, hvordan hendes økonomiske vaner påvirker dig og jeres forhold. Når det er sagt, er det en god ide at forsøge at kommunikere på en forstående og støttende måde, hvor du måske kan forstå hendes perspektiv og samtidig hjælpe hende med at forstå vigtigheden af økonomisk ansvarlighed. Det er vigtigt at huske, at sige "nej" til at låne hende penge ikke nødvendigvis betyder, at du nægter hende støtte. Du kan stadig være der for hende ved at hjælpe og støtte i at lære om økonomisk ansvarlighed. Det kan være mere værdifuldt for hende i det lange løb end blot at låne penge.
Jeg forstår udemærket, hvis du overvejer at stoppe med at låne penge til din søster, og det er vigtigt at understrege, at det vil være helt okay at stoppe. At fastlægge klare grænser kan også være en afgørende faktor i forhold til at hjælpe hende. Du kan sagtens beslutte at stoppe helt med at låne hende penge. Du kan også tilbyde at låne hende, hvis hun står i en nødsituation, men undlade at låne penge til daglige og valgfrie forbrugsgoder som fx tøj. Og hvis din søster er villig til det, kan du tilbyde at hjælpe hende med at udvikle en økonomisk plan eller budget. Dette kan give hende de værktøjer, hun har brug for, til at håndtere hendes penge mere ansvarligt.
Det er uden tvivl en udfordrende situation du står i. Men med åben kommunikation, klare grænser og hjælp til økonomisk ansvarlighed, er jeg sikker på at I kan nå frem til en bedre løsning for jer begge. Jeg håber at dette kunne være behjælpeligt, så du kan finde en balance mellem at være støttende søster og samtidig beskytte jeres forhold og dine egne økonomiske interesser. Jeg ønsker dig al held og lykke fremover.
De bedste hilsner
Kasper