Min kollega vendte øjne af mig
brevkassespørgsmål af
Charmilla
22 år
Hej, jeg har et dilemma jeg gerne vil have luftet. Da jeg mødte på arbejde i går, sad min kollega i sofaen med et barn (arbejder i en daginstitution). Hun spørger mig om jeg vil åbne op til et grupperum, og jeg svarer hertil ja, og går efterfølgende derind. Vi udveksler et par ord om hvordan og hvorledes dagen skal foregå, og da jeg vælger at bruge et forkert ordvalg, ruller hun øjne af mig og gentager min sætning. Jeg er en pige der tænker meget over tingene og handlingen blev ved at udspille sig indeni mit hovede. Jeg kom hjem fra arbejde og tænkte, hvorfor sagde jeg det?! For at være helt konkret spurgte jeg hende om jeg skulle gå på legepladsen, hertil svarer hun at vi allerede har en kollega derude, og så siger jeg "Dejligt, nå men så slipper jeg for det", hvortil hun siger "så slipper jeg for det?, det lød nærmest som om du ikke gad derud" .. Jeg føler mig misforstået omkring hende. Hun er løve i stjernetegn (jeg går meget op i stjernetegn), og kan nogle gange godt føle mig lidt domineret af hende, fordi hun netop er meget fyldende og ikke bange for at give udtryk for sin mening.

Svar:
Kære Charmilla
Super godt du skriver ind!
Udfra dit brev kan jeg forstå at du oplever en konflikt med din kollega, som nok bl.a skyldes en misforståelse i jeres kommunikation. Det kan til tider være svært at navigere i arbejdsrelationer, især når man er i en situation, hvor man føler sig domineret og ikke værdsat af en kollega.
Men det er derfor vigtigt at huske, at vi alle er forskellige, og at det kan være udfordrende at arbejde sammen med personer, der har en anderledes personlighed end vores egen. Det er også vigtigt at tænke på, at vores stjernetegn ikke bestemmer over hvem vi er og bliver som person, så det er måske ikke helt fair du dømmer din kollega udfra hun er født i løvens tegn. Stjernetegn og astrologi er interessant og spændende læsning, men der er ingen videnskab der kan bekræfte, at vores stjernetegn skulle bestemme over vores personlighed og adfærd.
Jeg vil forslå dig følgende: for at løse denne konflikt kan det være en rigtig god ide at tage en åben og ærlig snak med din kollega, når i mødes på arbejde. Hvis dette føles for grænseoverskridende kan du også skrive en besked til hende fx en mail eller en sms. Forklar hende, hvordan du fx føler hun taler hårdt og måske lidt nedladende til dig, at hun er lidt for bestemmende, at du faktisk blev ked af hun vendte øjne af dig, og til gengæld lyt til hendes synspunkter og perspektiv på situationen. Måske er noget blevet misforstået eller analyseret forkert. Vi kan alle nogengange komme til at lyde eller opføre os sure eller hårde selvom det slet ikke var meningen, derfor er det vigtigt I får snakket sammen.
Prøv også at undgå at pege fingre eller skyde skylden på hinanden, men prøv i stedet at fokusere på at finde en fælles løsning.
Husk også på, at ærlig og åben kommunikation er nøglen til at opbygge positive og gode relationer på ens arbejdsplads. Så prøv at være tydelig og direkte i dine kommunikationer med din kollega i fremtiden, og sørg for at lytte aktivt til hendes svar. Folk er mere villig til at lytte til dig, hvis du også vil lytte til dem!
Håber du kan bruge mit svar til noget, og håber du får løst konflikten med din kollega. Held og lykke til dig!
Venlig hilsen Kylie