Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandbørster
brevkassespørgsmål af
Julie
11 år
Hej jeg er eb pige på 11 år og min mor og far børster mine tænder nær jeg skal sove. Men heg ved man skal også børste sine tænder nær man stå op når man er færdi med at sove. Men jeg kan ikke huske det og jeg er også træt. Men mor og far gør det aldri kun når jeg skal sove. Får jeg huller i tænderne når jeg ikke børster dem når jeg står op

Svar:
Hej Julie
Mange tak for dit spørgsmål.
Det er helt rigtigt, at det er bedst både at få børstet tænder når man skal i seng og når man står op.
Men faktisk er tandbørstningen om aften når man skal i seng den allervigtigste, så hvor er det dejligt at du får børstet tænderne der. Tandbørstningen om morgen får lige fjernet morgenmaden og giver en frisk mund.
Grunden til at tandbørstningen om aften er vigtigst skyldes, at hvis man ikke får børstet alt det mad, søde sager og andre ting som kan sidde i og på tænderne inden man går i seng, så kan det få lov at sidde og "hygge" sig på tænderne mens man sover og dermed være grobund for at få huller i tænderne. Det er ikke sådan at hvis man glemmer at få børstet tænderne 1 aften så får man med det samme huller i tænderne, det skal ske gentagne gange.
Måske du selv kan få børstet tænderne om morgen, jeg ved godt at du måske er træt, men det tager jo kun 2min og vil du måske give dig mere ro i maven :)
Mange hilsener
Mia, tandlægen