Voyeurisme
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Har researched lidt om voyeurisme, sådan det med at tænde på at se folk klæde om/være nøgne uden at være i seksuel afhæng, og kan godt genkende det i mit eget adfærd. Har altid godt kunne lide at kigge på folk til omklædning, og har tit gået og overvejet om om jeg skulle tage hemmelige billeder af dem i omklædningen, så at jeg kunne gå hjem og onanere til det. Men er det imod loven? Og hvor vidt kan man tillade sig til voyeurisme? Ville det også være forkert at tage billeder af folk jeg kender, og så bare forestille mig dem nøgne (går det egentlig også under betegnelsen voyeurisme?).

Svar:
Hej du,
Tak for at dele, og hvor er det godt du spørger når du er i tvivl.
Jeg tror det er vigtigt at dele det du skriver op i to dele. Den ene del handler om fantasien; at tænde på at se andre nøgne uden der er seksuel sammenhæng. Den anden del handler om hvad man kan tillade sig. Derfor vil jeg også gerne dele mit svar op.
Du fortæller at du tænder på at se andre være nøgne, f.eks. i omklædningsrum, og det tror jeg egentlig der er mange der genkender. I hvert fald er der nogle undersøgelser som viser at knap halvdelen af de spurgte tænder på at se andre have sex eller være nøgne. Selve det at se en nøgen krop er selvfølgelig en del af det, men det kan også handle om at det er spændende at have en hemmelighed.
Men der er forskel på at tænde på andre og at fantasere om dem, og så faktisk handle på fantasien ved at tage hemmelige billeder. Der er loven også helt klar: Det er ulovligt at tage hemmelige billeder af andre uden tøj på. Også hvis man ikke deler billederne med nogen. Når du spørger om det ville være ok, tror jeg lidt at din egen fantasi kommer til at overskygge, at man skal respektere folks grænser og ikke involvere dem i noget seksuelt uden deres samtykke.
Jeg kan godt forstå at det kan komme med til at virke som en gråzone, fordi dem du tager billeder af, måske aldrig vil finde ud af det, men jeg vil sige sådan; det at du tænder på andre og tænker på dem når du onanerer, er helt ok og naturligt. Men at tage billeder med eller uden tøj, med det formål at bruge det til onani, er over grænsen (og i hvert fald uden tøj, ulovligt).
Du kan jo prøve at tænke over om du ville have dårlig samvittighed hvis nogen blev kede af det, fordi de opdagede at du tog billeder. For de fleste er svaret nok ja, og så ved man jo egentlig godt at det ikke er i orden.
At tage billeder af andre i hemmelighed er altså nødt til at blive i fantasien, men man kan jo også sagtens have alle mulige seksuelle fantasier, som man ikke kan eller vil at udleve. Og seksuelle fantasier i sig selv er helt ok.
Mange hilsner,
Marie