Komme flere gange som pige?
brevkassespørgsmål af
Den lidt uvidende
14 år
Når jeg er sammen med mig selv og har gjort færdig har jeg ikke lyst mere og så stopper jeg og trækker bukserne op. Skulle jeg igen så skulle der ialtfald gå et godt stykke tid. Jeg har aldrig været sammen med nogen men kun gjort det selv. Men fornylig havde jeg en rigtig god dag med min veninde. Vi er ret ærlige overfor hinanden og på et tidspunkt kom vi til og snakke om at vi havde lyst. Så aftalte vi at onanere samtidig. Vi er straight så vi rørte ikke hinanden men kiggede da på hinanden og det var hygligt og rart og lidt spændene.. Da jeg var færdig trak jeg jo bare bukserne op men jeg lagde mærke til at min veninde forsatte da hun var kommet og lidt efter kom hun igen. Jeg spurte ind til det bagefter og hun sagde at hun altså godt kan komme en to-tre gange i træk. Er det almindligt? For det kan jeg ihvertfald ikk og vidste ikk det ku la sig gøre! Blev lidt misundlig. Er vi bare skabt forskelligt eller er det noget man kan træne sig op til?

Svar:
Kære uvidende
Det du beskriver er helt normalt.
Når en pige/kvinde får orgasme, reagerer kroppen forskelligt fra person til person. Nogle mister hurtigt lysten bagefter, og har ikke behov for mere stimulation. Andre forbliver ophidsede og kan fortsætte og få endnu en orgasme kort tid efter. Begge dele er helt almindelige.
Piger og kvinder har ikke en fast tidsinterval mellem, at de kan få orgasme, men mange oplever en form for pause. For nogle bliver klitoris meget følsom eller direkte øm efter orgasme, så det ikke føles rart at fortsætte. For andre falder ophidselsen hurtigt, og kroppen går ind i en afslappet tilstand, hvor lysten midlertidigt forsvinder.
Din veninde tilhører sandsynligvis den gruppe, der kan bevare ophidselsen efter den første orgasme. Når stimuleringen fortsætter, kan spændingen bygges op igen, og så kan hun få en ny orgasme uden at skulle holde en længere pause. Det kaldes multiple orgasmer, og det er heller ikke unormalt.
Det betyder ikke, at der er noget galt med dig. Det betyder heller ikke, at hun er mere “seksuel” eller at du mangler noget. Seksualitet er meget individuel. Nogle kan få to eller tre orgasmer i træk, mens andre får én.  Mange oplever aldrig multiple orgasmer og har stadig et sundt og tilfredsstillende sexliv.
Om man kan træne sig op til det, er svaret, at nogle kan.  Ved at fortsætte med blid eller ændret stimulation efter første orgasme i stedet for at stoppe helt. For eksempel kan man skifte fra direkte til mere indirekte berøring, så følsomheden ikke bliver for overvældende. Men det er ikke noget, alle kan eller behøver at kunne. Kroppens grundlæggende reaktionsmønster spiller en stor rolle.
Det vigtigste er, at din reaktion er helt normal. Der findes ikke én rigtig måde at reagere på. I er ikke “forkerte” eller “mere rigtige” end hinanden. I fungerer bare forskelligt.
Mange hilsner Pedro