Svag
brevkassespørgsmål af
Sarah
18 år
Hej ch. Jeg mistede min selvtillid og fik social angst da jeg var 15 år. Jeg havde en veninde, som kunne være en klassisk bitch af og til og nedgjorde mig. Det resulterede i at jeg fik lyst til at kravle ned i en lille boks og gemme mig. Jeg begyndte at gøre skade på mig selv og pjækkede i et halvt år fra skole af hvor jeg bare var hjemme. Dengang kunne jeg godt se hvor sårede mine forældre var og derfor valgte jeg at flytte hjem til min far og starte på en frisk. Jeg flyttede skole og mødte mange nye søde mennesker og efter kun et halvt år fra at have spærret mig selv inde fik jeg også et job. Selvfølgelig stadig med nedture, men jeg gør ik skade på mig selv længere. Jeg har fået bygget min selvtillid op igen, det meste af min angst er væk og jeg er glad for de mennesker omkring mig. Mit problem er bare at jeg føler mig svag. Jeg har nået langt og jeg er så taknemmelig, men jeg føler at verden tynger mig ned igen. Jeg føler også lidt det er min egen skyld. Jeg har været i to dumme situationer den sidste måned. Lidt voldsomme måske. Først blev jeg forfulgt af en pervers mand som tog fat i mig og prøvede at kysse mig, men hvor jeg heldigvis slap væk fra situationen. Jeg er blev så voldtaget af en 2 uger efter... Så det er træls specielt fordi jeg var mega gode venner med ham. Jeg prøver virkelig at være den bedste version af mig selv jeg kan være, men jeg ser ikke jeg ødelægger mig selv. Jeg har ingen selvrespekt og jeg er SÅ skuffet på mig selv. Hver gang verden bliver lidt farlig så sætter jeg mig ned på knæ og lader den flå mig i stykker. Jeg er opvokset med at "man skal behandle andre, som man selv vil behandles," det er også virkelig vigtigt, men jeg føler hele tiden jeg undskylder for andres fejl. Jeg kunne have stoppet ham føler jeg. Der har været så mange situationer hvor jeg skulle have sagt eller gjort noget og det har jeg ikke. Alle har sådan nogle situationer, men det er begyndt at blive slemt nu, som i kan høre. Jeg har nul selvrespekt og begraver decideret mig selv. Hvad gør jeg? Hvordan får jeg den der selvbeskyttelses evne frem i mig og hvordan lære jeg at det ikke er alle som fortjener min respekt?

Svar:
Hej Sarah
Først vil jeg lige sige tak, fordi du deler din historie. Den rørte mig dybt, da jeg læste den. Ikke blot for de ting, du har været ude for, men for den måde, du skriver om det og dine følelser. Det er tydeligt, at du har været igennem meget, og det, at du har kæmpet dig frem til et sted, hvor du har opbygget selvtillid og overvundet din angst, er en kæmpe præstation i sig selv. Du fortjener at anerkende, hvor langt du er kommet, selvom det kan være svært, når verden igen føles tung og udfordrende.
Du nævner, at du føler dig svag, og at du mangler selvrespekt, men det, jeg læser, er en person, der kæmper – for sig selv, for sin værdighed og for at finde en vej frem. At kæmpe betyder ikke, at du aldrig føler dig sårbar; det betyder, at du bliver ved, selv når det føles svært. Det er nemt at holde hovedet højt, hvis man aldrig har været udsat for noget svært. Styrke er at kunne fortsætte, selv når man føler, det er svært.
Det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at slippe for skylden, især for det, der skete med ham, du var gode venner med. Det, han gjorde, er 100 % hans ansvar. Det er ikke din fejl, at han valgte at begå et overgreb. At du tænker: “Jeg kunne have stoppet det,” viser, at du tager mere ansvar for situationen, end nogen nogensinde burde. Når vi oplever traumer, prøver hjernen ofte at finde en forklaring – nogle gange ved at vende skylden mod os selv – men det betyder ikke, at det er rigtigt. Jeg forstår, at det kan være svært. Når man giver sig selv ansvaret, er det også en måde, man kan lade sig selv føle kontrol. Hvis du kunne have stoppet ham, så er du mindre et offer. Men det, der skete, var ikke din skyld. Det er en skræmmende tanke, men det er en, jeg tror, du bliver nødt til at lade dig selv mærke.
Når du giver slip på den skyld, du har taget på dig, kan du begynde at give plads til selvomsorg og medfølelse med dig selv. Det, du har været udsat for, er dybt uretfærdigt, men det definerer ikke dig som person. Din styrke ligger i, hvordan du vælger at rejse dig og tage kontrol over dit liv igen, og den styrke har du allerede vist, at du har.
Det er helt naturligt, at du gerne vil lære at beskytte dig selv bedre. En vigtig del af det er at øve dig i at sætte grænser og lytte til dine egne behov – og det begynder ofte i de små ting.
Til at starte med, så øv dig i at sige nej og mærke grænser. Det kan være overfor små ting i hverdagen, hvor du føler dig presset, indtil du er blevet mere komfortabel med det. Bliver der foreslået noget mad, du ikke har lyst til? Så prøv at øve dig i at sige, at det har du ikke lyst til at spise. På den måde kan du måske starte din rejse med at øve dig i at mærke dine grænser.
Det er smukt, at du lever efter princippet om at behandle andre, som du selv vil behandles. Men som du selv skriver, er det ikke alle, der fortjener den respekt. Når nogen ikke respekterer dig, er det helt okay at trække grænsen og vælge at værne om dig selv i stedet. Respekt er noget, man skal gøre sig fortjent til – det er ikke en ret, man bare får. Desværre gælder det også med selvrespekt. At genopbygge selvrespekt og styrke tager tid, og der vil være op- og nedture. Det er vigtigt, at du er blid mod dig selv i processen. Det er ikke en lineær rejse, men hvert skridt, du tager, bringer dig tættere på den styrke og ro, du søger.
Til sidst vil jeg opfordre dig til at snakke om det med nogen, du stoler på. Måske en ven eller forældre? Jeg får fornemmelsen af, at du godt ved, at du fortjener omsorg og støtte i det her, men at du ikke tør bede om det. Jeg håber, du kan mærke min omsorg for dig i mit svar, men personer, der kender dig, vil kunne gøre det så meget bedre.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus