voldtaget
brevkassespørgsmål af
Emma
17 år
Hej Cyberhus
jeg var sammen med mine veninder ude i byen her sidste dag hvor vi havde det sjovt og drak lidt. Efter vi så var i byen bestellede mine vinnender en taxa men jeg ville bare gå hjem fordi jeg kun bor ca 8 minutter fra byen jeg begynte at gå og klokken var ca 4.30 om morgnen da en mand pluslig to fat i mig og to mig ind på et wc og begynte at tage bukserne af mig jeg skrig og råbt efter hjælp men der skete ikke rigtig noget. Han begynte at voldtage mig jeg kunne intet gøre var mega bange. Efter han gjore det løb han væk og jeg ringede hurtigt til min venninder som jeg nu er hjemme hos nu har ikke fortalt min mor det i nu men har det ikke så godt og er mega bange for om jeg er blevet gravid
pls hjæp !!!!

Svar:
Kære Emma,
Det lyder som en meget voldsom og virkelig ubehagelig oplevelse du har haft. Hvor er det sejt og modigt af dig, at du skriver her - godt gået!
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er rigtig glad for at høre, at du tog over til din veninde umiddelbart efter. For når man har været udsat for så voldsom en krænkelse er det vigtigt, at man ikke er alene bagefter. Dog tænker jeg også, at det er vigtigt at du fortæller din mor, hvad der er sket. Du har brug for omsorg og støtte i denne tid, og selvom dine veninder langt hen ad vejen godt kan give dig det, er det vigtigt, at du også lukker din mor ind. Dels fordi hun kan være der for dig, uanset hvad tid på dagen du måtte have brug for det. Men også fordi hun kan hjælpe dig med at anmelde det. Og det er vigtigt det bliver anmeldt. For det er en meget grov forbrydelse du er blevet udsat for.
Mange oplever, at det er enormt skamfuldt at være blevet offer for en voldtægt, og mange begynder at bebrejde sig selv. Her er det vigtigt for mig at slå fast: det er IKKE din skyld. Og det vil ALDRIG blive din skyld. Det er udelukkende gerningsmandens skyld. Og ved at anmelde forbrydelsen kan du være med til at sætte en stopper for, at han begår samme forbrydelse mod andre.
Du skriver, at du er bekymret for, om du er blevet gravid. Hvis du vælger at anmelde voldtægten vil du blive undersøgt af en læge, der dels kigger på dig og ser efter sår og skrammer uden på kroppen, men også undersøger dig gynækologisk, for at se om du er kommet til skade indvendigt. Og så tager lægen også en graviditetstest. I forbindelse med anmeldelsen vil lægen og være med til at vurdere, om du har behov for samtaler hos en psykolog eller anden professionel, der kan hjælpe dig med at bearbejde hændelsen.
Det er en meget grov forbrydelse du har været udsat for, og det skal tage alvorligt. Derfor håber jeg meget, at du vil anmelde gerningsmanden. Både for din egen skyld, men også for eventuelle fremtidige ofres skyld.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange varme hilsner,
Siv