Ved ikke om jeg kan eller skal..

brevkassespørgsmål

Ved ikke om jeg kan eller skal..

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Jeg mistede min virkelig elskede stjerne kæreste for 2 år siden, han kørte på sin knallert ind i en parkeret lastbil og døde 7 dage efter, han havde hjelm på, men han havde blot glemt at lukke den. Jeg håber det er i orden, at jeg skriver mine tanker til dig eller jer, har bare sådan brug for at få det hele ud af mit hoved. Men disse tanker kører konstant i mit hoved: styret i maven adskillige operationer, kraniebrud mange kraniebrud kvæstet hårdt kvæstet. Det kører bare sådan rundt i mit hoved, da jeg fik alle hans skader afvide det jeg sik afvide dengang kører stadig rundt. Mine forældre hjælper mig, men det ikke nok mangler min kæreste jo. Jeg har mødt en sød dreng på mit arbejde. Men ved ikke om det ok begynde snakke med drenge igen han jo stadig min kæreste han bare i himlen? HJÆLP hilsen Dana

Svar:

Kære Dana

Det gør mig ondt at høre, at du har mistet din kæreste og det er rigtig godt, at du skriver herind. Jeg synes, at du er utrolig god til at beskrive hvordan du har det og om det du har været igennem, og i din sorg over at have mistet din dejlige kæreste.

Når et menneske der står en nær, dør, kan sorgen opleves som en fysisk smerte, som om, at noget af en eget liv er skåret væk. Du har oplevet at din dejlige kæreste døde alt for ung, og du har også haft 7 dage, hvor du sikkert har oplevet et hav af forskellige store følelser, inden det rent faktisk skete. Du har måske været meget bange, chokeret, håbet at det ville ende godt, følt kaos, stor kærlighed og selvfølgelig stor sorg.

Det har været en pludselig og meget dramatisk oplevelse og det er ikke mærkeligt, at disse minder brænder sig fast hos dig. Billederne kan fæstne sig som en indre film, og senere kan disse billeder komme igen og igen, sådan at det kan være svært at tænke på noget andet, og samtidig gøre dig ked af det.

Du skriver at du håber det er i orden, at du skriver dine tanker til mig, fordi du har bare sådan brug for at få det hele ud af dit hoved. Det er helt iorden, og jeg vil virkelig gerne forsøge at hjælpe dig. Jeg kan godt forstå, at du har brug for, at få det hele ud af hovedet og det er godt at tale med nogen du har tillid til om disse ting, netop for at få det ud af hovedet. De dårlige minder vil altid være i dig, men de kan komme til at fylde mindre og mindre.

Derfor er det rigtig godt, at du får hjælp af dine forældre, for du har brug for støtte fra voksne du er tryg ved.

Dine traumatiske oplevelser er en del af dig, og vil altid være en del af dig, men det betyder ikke, at du ikke selv kan komme videre og få et godt liv. Du er ikke ret gammel og du vil på et eller andet tidspunkt få dig en anden kæreste, også selvom , du måske er lidt i tvivl om det lige nu.

Derfor er det helt i orden og rigtigt at begynde at snakke med drenge igen. Det er et tegn på, at du vender dig mod fremtiden.

Lige som det også er helt rigtigt og i orden, at du har det skægt med dine venner og veninder, som andre teenagere.

På den måde bliver tabet en del af dit liv. Det er ikke noget der skal glemmes. Hverken de dårlige oplevelser eller de gode minder du har om ham. De er med til at gøre dig til det menneske du er nu og som skal leve et langt og lykkeligt liv.

De bedste hilsner fra Cheva