voldtægt

brevkassespørgsmål

voldtægt

brevkassespørgsmål af
m
13 år
Oprettet 10 måneder 3 uger siden

jeg er en trans dreng men da jeg var fire år og var en pige blev jeg voldtaget.

Svar:

Kære m

Hvor er du sej, at du skriver ind og "siger det højt". Det kan nemlig være rigtig svært, men samtidig er det bare så vigtigt, ikke at gå alene med tanker om så svære oplevelser.

Det er en helt urimelig oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå at det er noget der fylder rigtig meget, selvom det er lang tid siden at det skete.

For når man oplever noget meget voldsomt, så sætter det spor indeni. Ligesom et sår, kan lave et ar på kroppen, så kan en rigtig voldsom oplevelse sætte ar i følelserne.

Du skriver ikke om tankerne om det der skete altid har fyldt meget, eller om det er noget der er begyndt at fylde mere den seneste tid? Når man nærmer sig teenagealderen udvikler både krop og hjerne sig, og det betyder også, at ting man tidligere har oplevet, pludselig kan fylde rigtig meget igen. Så hvis det pludselig er tanker der er begyndt at fylde, skal du vide at det er helt normalt.

Taler du med nogen om hvordan du har det? Jeg tænker det er det vigtigste. Du kan selvfølgelig ikke ændre på det der skete for mange år siden. Men man kan ændre på måden tankerne fylder indeni.

Normalt ville jeg anbefale dig at skrive til vores SMS-chat, men den holder desværre sommerferie i juli, så jeg vil i stedet råde dig til at skrive til BørneTelefonen på 116 111. Du kan både skrive med dem via SMS. Du kan også ringe og snakke, på det samme nummer, hvis du hellere vil det. Jeg tænker at det kunne være en god ide at snakke, eller skrive med en rådgiver, så du kan sætte lidt flere ord på, hvordan de her tanker fylder. På den måde kan en rådgiver få en rigtig god forståelse for det der fylder i dig, og så kan I sammen finde ud af hvordan du kan få hjælp til at få gjort noget ved det der fylder.

Børnetelefonen har åbent hele døgnet, og der sidder virkelig gode rådgivere klar til at hjælpe, så jeg håber du vil give det en chance.

De bedste hilsner Lukas

Lukass billede
Lukas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål