Bekymret/jaloux
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej! Jeg er en pige på 19, som har en kæreste på 22, som jeg elsker over alt på jorden. Jeg stoler på ham, men jeg kan også se, at han synes min søster er smuk, og jeg kan se at hun også er tiltrukket af ham. De bliver pinlige og rødmer, når de er sammen. Jeg har spurgt min kæreste om det er rigtigt, som selvfølgelig nægter. Min søster har dog sagt, at hun synes han er flot. Jeg ved at min søster har været utro flere gange og generelt er ligeglad med hvem hun sårer ift. utroskab. Hun har blandt andet haft sex med hendes bedste venindes exkæreste, selvom hendes veninde stadig var knust over deres brud. Jeg stoler altså ikke på min søster. Desværre. Og jeg kan bare se hun flirter med min kæreste, og jeg kan se, at han godt kan lide det. Det sker for øjnene af mig. Min søster nægter at flirte med ham bevidst. Men det er så tydeligt med de blikke der er i mellem dem. Det fucker mig langsomt op indeni. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Anonym
Puha, det er en vanskelig situation, og det er forståeligt, at det påvirker dig følelsesmæssigt, eller lige så stille fucker dig op, som du beskriver det. Jeg kan selvfølgelig ikke sige præcis hvad der er den bedste løsning, men jeg vil meget gerne dele mine tanker.
I alle relationer mellem mennesker er kommunikation  nøglen til forståelse. Tal åbent med både din kæreste og din søster om dine bekymringer og følelser. Forklar, hvordan deres opførsel påvirker dig, og udtryk din usikkerhed og mistillid.  Det er vigtigt at have ærlige samtaler for at få klarhed og forståelse. Det lyder ikke som om at du har store forhåbninger til dialogen med din søster, så måske skal du, til en start fokusere på dialogen med din kæreste?
Har du fortalt din kæreste om de oplevelser du har med din søster. At du faktisk ikke stoler på hende, fordi hun har overtrådt lignende grænser før? Hvis ikke kunne det måske være en mulighed, for at gøre det helt tydeligt, at din bekymring netop ikke går så meget på din kæreste, men på din søster.
Udtryk for din kæreste, hvor vigtigt det er for dig at have tillid og respekt i jeres forhold. Diskuter, hvordan I begge kan arbejde sammen for at bevare den tillid, herunder at undgå situationer, der kan få dig til at føle dig utryg. Det betyder ikke at du kan, eller skal, diktere hvordan han bør opføre sig omkring din søster. Samtidig er du nok nødt til at fastholde at deres adfærd gør dig virkelig utilpas, og at du har brug for at du og din kæreste har en dialog, om hvordan du har det frem for at han bare siger at der ikke er noget at snakke om.
Det kan godt være at han ikke ønsker at flirte med din søster. Måske rødmer han fordi, han godt ved at du er opmærksom på om der er noget imellem dem. Måske flirter han helt bevidst. Jeg skriver bare det her fordi man meget nemt kan pålægge andre bestemte motiver for deres handlinger, som ikke helt har hold i virkeligheden. Så frem for at tvivle på om han flirter, kan du måske overveje at forklare hvad det er du ser, når de er sammen. Måske kan han forklare hvad det er der får ham til at rødme, eller hvad det ellers er han gør, når du oplever at han bliver pinlig.
Sørg for at tage dig tid til at forstå dine egne følelser og behov. Hvis du føler, at din tillid til din søster og/eller din kæreste er blevet ødelagt, kan det være nødvendigt at overveje, hvordan du ønsker at håndtere det i dit eget liv. Du kan ikke bestemme hvad andre skal tænke, føle eller gøre. Men du kan bestemme hvad du vil være med til, for at det fortsat er en sund og god relation for dig.
Jeg tænker du først og fremmest skal satse på dialogen og at skabe en fælles forståelse mellem dig og din kæreste. Med tålmodighed og tro på hinanden er jeg sikker på at I kan lykkes med at finde et fælles udgangspunkt, i forhold til din søster og den måde din kæreste og hende er omkring hinanden.
Samtidig er det selvfølgelig vigtigt at du mærker efter dine grænser, og er tro mod dig selv. Og det kan i sidste ende selvfølgelig også betyde at du kan komme i situationen, hvor du kan være nødt til at genoverveje forholdet til din kæreste, hvis I slet ikke kan finde et fælles ståsted omkring det her, og du kan mærke at dine grænser overskrides hele tiden .
Jeg tænker ikke det overhovedet behøver at komme dertil, for man kan komme igennem de vildeste uoverensstemmelser og konflikter, hvis kærligheden og den åbne dialog er til stede fra begge parter.
De bedste hilsner Lukas