Internet og mine forældre
brevkassespørgsmål af
Jonas
12 år
Hej Cyberhus... Mine forældre har fibernet. Desværre sidder jeg og sørger efter mange mærkelige ting, og sager/forums og chat, jeg helst ikke vil have mine forældre opdager. Kan fibernet gøre det mere synligt for min mor og far, at tjekke hvad jeg har været inde på? Jeg er bange for hvad min mor vil sige til det, fordi hun i forvejen arbejder med PC, og sidder som konsulent i et udenlandsk firma. Hjælp kan i finde ud af fibernettet eller teleselskabet kan spore efter mine søgninger?? Hilsen J på 12 år.

Svar:
Kære Jonas
Jeg kan godt forstå, at det kan være meget rart at vide, at man har privatliv online, så dine forældre ikke ser, hvad du laver. Det er dog muligt, uanset om man har fibernet eller trådløst, at logge på ens router og se historikken. Afhængig af hvilken router man har, er det dog begrænset, hvad man kan se. Typisk en url eller tidspunkter, wifi'et er blevet brugt. Om dine forældre er så meget inde i den slags, at de gør det, kan jeg ikke vide, men jeg vil mene, at det ikke er mange forældre eller voksne generelt, der ved, at man kan gøre det. Og selv om dine forældre skulle vide det, så er det ikke sikkert, at de rent faktisk vil gå ind og tjekke. Det kan føles som en stor overtrædelse af privatlivet at tjekke, hvilke sider hinanden besøger.
I princippet kan jeres internetudbyder få information om jeres søgninger, men kun hvis der er mistanke om kriminalitet.
Nu ved jeg ikke, hvilke "mærkelige ting og sager", du ser online. Som sagt skal du have ret til privatliv, men der er også ting online, man ikke må se eller opsøge, fordi de er ulovlige. Det kan også være, at man falder over grænseoverskridende indhold, som kan ligge sammen med noget "mærkeligt". Så bare en opfordring til at passe på dig selv online. Og derudover er det en god idé at rydde din browserhistorik og cookies en gang i mellem. Særligt hvis du vil undgå at få annoncer fra sider, du har besøgt tidligere. Medmindre du bruger inkognito.
Jeg ved ikke, om mit svar beroligede dig, men i hvert fald tror jeg ikke, at du skal være bekymret for, om nogle tjekker de konkrete hjemmesider, du kigger på.
Mange hilsner
Pernille