Venter med sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. Jeg er en pige på 22 som aldrig før har været “sammen” med en fyr. For et år siden var det første gang jeg havde lidt kontakt med en fyr som jeg holdt meget af, men det varede desværre ikke længe, for han forsøgte at presse mig meget til at dyrke sex og da jeg sagde tydeligt nej forlod han mig og jeg er stadig ikke helt kommet over det svigt jeg følte. Jeg kommer oprindeligt fra et land og kultur hvor det er meget normalt at vente og man normalt ikke dyrker sex med alle mulige forskellige, og selvom min familie og nærmeste venner ikke er religiøse eller specielt traditionelle holder jeg fast i den her del. Det handler nok mest for mig om min usikkerhed på mig selv og at jeg er bange for at blive såret (igen) at jeg gerne vil vente til jeg møder en fyr jeg føler mig helt tryg ved før jeg tager tøjet af og giver mig selv til ham. Jeg er meget blufærdig og vil ikke ud i noget jeg kommer til at fortryde. Men eftersom jeg nu er 22 år er folk omkring mig begyndt at presse mig til at tage på date og mødes med fyre fordi de synes det er synd eller mærkeligt at jeg er jomfru og ikke har særlig meget med fyre at gøre. De kalder mig fx muslim og siger at jeg er latterlig fordi jeg vælger at vente og prøver at overbevise mig om at det er “normalt” at have sex og at alle har brug for det osv. Det sårer mig helt vildt, for jeg gør det jo bare for at passe på mig selv og jeg har slet ikke travlt og vil hellere dø jomfru end at føle mig presset til noget... Det er både mine søskende og nogle af mine venner der især går mig på og jeg er blevet kontaktet af flere fyre fordi en af mine venner har givet min facebook videre og prøvet at matche os, men det virker unaturligt og er ikke min egen vilje... nogle gange bliver jeg så træt af at høre på folks mening om min holdning til at vente, at jeg overvejer bare at gøre det, altså være sammen med en fyr, fordi så er jeg mere “normal” og de vil ikke længere kunne sige noget til mig... Jeg står ved mig selv indtil videre, men det er så hårdt at lægge øre til folks pres og nedladende kommentarer om at jeg er barnlig og lever i en drømmeverden osv. fordi jeg venter... Hvordan håndterer jeg lige det?? Kh. Sarah Jeg håber i vil give mig nogle råd.

Svar:
Kære Sarah
Tusind tak for din besked. Det lyder rigtig træls, at du skal lægge øre til, at din omgangskreds har negative meninger om de valg, du har truffet for dig selv. Det er jeg ked af at høre. Først og fremmest vil jeg rose dig for, at du holder fast i dine værdier og dine principper ift., hvornår du vil have sex. Det lyder til, at du er en stærk ung kvinde, som har nogle krav, du ikke vil gå på kompromis med. Stort tillykke med det. Det er ikke alle, der har modet til at holde fast i sig selv og sine værdier. Det kan være utrolig svært at sige fra angående sex, og jeg kunne forestille mig, at det især er svært, når det ikke blot er ens partner, der presser én, men også ens omgangskreds. Du skriver, at du er på randen til at give efter, fordi du gerne vil slippe for at høre på folks kommentarer, men du lyder til at være viljestærk og derfor hepper jeg på, at du kan holde fast i det, som du tror på.
Jeg har snakket med flere unge med anden etnisk baggrund end dansk (ofte fra ikke vestlige lande), som vokser op i Danmark, men som er opdraget i en anden kultur. Enten af sine forældre eller fordi man har taget deres forældres oprindelige kulturer til sig. Dem, jeg har snakket med, har forklaret, at de føler, at de befinder sig i et krydsfelt, hvor de føler sig tvunget til at vælge mellem de to kulturer, de "har i sig." Er det mon sådan du har det? I så fald vil jeg fortælle dig, at du kan have begge dele. Den ene kultur udelukker ikke den andet og det er muligt at man både kan føle sig dansk og gøre ting, som hører den danske kultur til og samtidig leve efter nogle andre kulturelle normer og værdier. Man kan også sige, at du er heldig. Tænk sig at få lov at vokse op med forskellige kulturer og have lov til at vælge fra "best of both worlds."  Når det er sagt, så kan jeg virkelig godt forstå, at du synes, det er hårdt at din omgangskreds skal blande sig i dit privatliv på dén måde, de gør. Jeg forestiller mig, at det er meget overvældende, at din Facebook f.eks. bliver sendt videre og nogen forsøger at få dig på dates osv. uden dit samtykke. Din krop er DIN krop og dine valg er DINE valg. Derfor er det dejligt at høre, at du lytter til dig selv. Det lyder til, at du er så tro mod dig selv og at du endnu ikke har følt dig presset til noget, du ikke havde lyst til. Du har truffet ansvarligt valg for dig selv og det er jeg glad for at høre.
For at kunne hjælpe dig selv bedst muligt kan du måske se dine venner og søskendes negative kommentarer som noget omsorgsfuldt? Med det mener jeg, at det måske er muligt at tænke, at de under dig nogle gode oplevelser og du kan måske på den vende de negative kommentarer til noget positivt? De synes sandsynligvis, at det er dejligt at have sex og være i et forhold og selvom deres kommentarer og holdninger er negative, kan det være, at de kommer et godt og kærligt sted fra? Mon det er en tilgang, som du kan overveje og mon du tror, at det ville kunne hjælpe dig? Jeg kan forestille mig, at du på nuværende tidspunkt har svært ved at rumme din omgangskreds' holdninger og dén måde at tackle situationen på, kan måske hjælpe dig? Andre jeg har snakket med, har også haft held med at ignorer negative kommentarer på situationer som din og i stedet give et humoristisk svar tilbage. Mon det også er en mulighed for dig? Som udgangspunkt er du ikke forpligtet til at skulle forklare dig selv overfor nogen. Hverken over for dine venner, din familie, dine søskende eller overfor din fremtidige kæreste/fyr, så det pres behøver du ikke at påtage dig.
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine venner og søskende om, hvordan du har det med deres kommentarer? Mon de ville kunne rumme en samtale om, hvordan det sårer dig, når de siger de ting om dig, som de gør?Ofte hjælper det at sætte ord på, hvordan man har det og fortælle de, der sårer én, at de gør én ked af det. Det er de færreste mennesker, som bevidst har intentioner om at såre andre. Derfor tænker jeg, om en dialog med dine venner og søskende kunne være en mulighed for dig?
Jeg håber, at du i fremtiden finder en sød fyr på dine egne præmisser. Jeg er ked af at høre, at du er blevet såret og at din seneste fyr forlod dig, fordi du ikke var klar til at have sex.  Som sagt tidligere, så synes jeg, at det lyder til, at du er en ung kvinde, som ved, hvem du selv er. Det synes jeg, fordi du lyder så fast besluttt på ikke at miste dig selv i andres holdninger til, hvorvidt du har et sexliv eller ej. Jeg håber for dig, at du har sex, når du er klart til det og når du har fundet den rette og jeg håber og hepper på, at du til den tid gør det for DIG og ikke for nogen anden.
Varme tanker
Malou