Jeg er bøsse tør ikke sige det til mine forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en drenge der er bøsse der er kun 3 der ved det det er mine venner og er bange for at sige det til mine forældre er bange for de ikke vil støtte mig og vil respektere det så jeg tør ikke hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Det lyder til, at du er sikker på din seksualitet, og jeg synes det er sejt, at du tør stå ved det. Det tyder på, at du kender dig selv rigtig godt.
Du skriver, du er bange for, at dine forældre ikke vil støtte dig og respektere, at du er homoseksuel, hvis du fortæller dem det. Det er vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene om at have det sådan. Der er mange andre, der har det på samme måde som dig. Så det er ikke unormalt at være bange for at fortælle sin forældre, at man er homoseksuel. Det kan der være mange grunde til. Men du har allerede taget første skridt ved at fortælle tre af dine venner om det, og det er rigtig flot.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du er bange for dine forældres reaktion. Hvad får dig til at tænke, at de ikke vil støtte dig og respektere det? Har du mon før oplevet, at de ikke har støttet dig, når du har haft det svært? Eller er det måske mere noget du bilder dig ind, fordi du frygter at fortælle det? Du kan måske tænke på, hvordan dine venner tog det, da du fortalte dem det. Hvis det var positivt, kan du måske overveje, om ikke dine forældre vil reagere på samme måde som dine venner?
Det er måske heller ikke sikkert, at du skal fortælle dine forældre det endnu. Seksualitet er en meget privat ting, og den er derfor helt din egen. Du skylder derfor ikke nogle at fortælle om din seksualitet, og det at du er homoseksuel. Hvis du gør det, skal det kun være for din egen skyld. Det kan også være, du ikke har lyst til at fortælle dine forældre det lige nu, men måske har lyst om et år eller måske om fem år. Måske finder de bare ud af det, den dag du har fået en sød kæreste.
Men nogle gange kan det være rart, at folk omkring én kender hele ens identitet og ved, hvem man virkelig er. Så kan man slappe af og måske endelig føle, at man kan være sig selv. Men hvordan får man det så sagt, hvis man gerne vil? Jeg tænker lidt på, hvordan du mon fortalte dine tre venner om det? Kunne du mon bruge nogle af de samme ord, som du brugte, da du fortalte dem det? Hvis du synes, det er svært at sidde overfor dine forældre og fortælle det, kan du måske skrive det i et brev eller i en SMS. Det er nogle gange lettere at få det ud på den måde. En mulighed er også at gå en tur med dine forældre og fortælle det der. Snakken flyder nogle gange nemmere, når man er i bevægelse, og så slipper du også for at kigge dem direkte i øjnene, når du fortæller det. Men altså det er helt op til sig selv, om du synes, dine forældre skal kende din seksualitet.
Her til sidst er det vigtigt for mig at slå fast, at det at være homoseksuel ikke har indflydelse på, hvem man er som person. Du er stadig den samme dreng, som din familie elsker.
Kender du mon til lgbt+? Det står for Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, og det er en interesseorganisation med fokus på kønsidentitet og seksuel orientering. Her kan du blandt andet læse mere om homoseksualitet og det at “springe ud” for sin familie.
Mange hilsner Matilde