Lesbisk bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Min bedste veninde er lesbisk og jeg er biseksuel. Jeg ved godt at lesbiske ikke er interesseret i alle piger i verden og synes også selv det er træls vis folk tror det om mig. Jeg har altid været meget fysisk (nok fordi jeg har mange søskende) så det virkede aldrig underligt at holde i hånden nogen gange, sove sammen eller ligger op i hinanden når vi ser film osv. Det er altsammen nået jeg gør med min søster og andre veninder, men jeg tænker nogen gange på om jeg måske sender nogen forkerte signaler. Vi plejede at joke med at være smaske forelskede men jeg har prøvet at nedtone det. Bl.a. fordi at hun ville joke med at jeg var hendes første crush og at hun ved andre lejligheder har sagt at hun kun har været forelsket én gang og aldrig fandt en anden... Kan ikke finde ud af om jeg overreagere og er selvcentreret for at tænke at hun er forelsket i mig, eller om jeg er mega utænksom og leder hende hen. Jeg har været meget ensom i en periode så det hjalp hun meget med, men hun er nu min eneste nære veninde og jeg føler at jeg måske kommer til at være lidt for ivrig... Ps vi er meget åbne med vores sexualiteter og snakker ofte om det. Jeg har nogen gange sagt jeg kunne lide nogen for at sige lidt indirekte at jeg ikke var interesseret (uden at være for hård på en måde) Håber det er til at forstå situationen Tak for svar på forhånd ?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation at stå i. Det lyder for mig til, at du på den ene side er bange for, at du leder din veninde an, og at hun har følelser for dig på en mere romantisk måde, og på den anden side så lyder det også til, at du måske er lidt bange for at antage noget, som måske ikke er rigtigt. Og uanset så er det svært, fordi du ikke vil såre din veninde.
Jeg synes, at det er virkelig dejligt, at du er meget opmærksom på ikke at ville såre hende, men jeg forstår også godt, at det måske gør det rigtig svært at være dig lige nu. Mit bedste råd til dig er dog at være ærlig, men jeg tænker også, at der er måder, som du kan sige det på, som vil være pænere end at "jeg er ikke interesseret", fordi du har ret i, at det måske godt kan komme til at lyde lidt hårdt.
Jeg tænker, om det måske kunne hjælpe at starte med at fortælle hende, at du ikke ved, om hun har følelser for dig, men at du er i tvivl på grund af de ting, som hun har fortalt dig, og at du tager den her samtale med hende, fordi du virkelig holder af hende, og at hun er rigtig vigtig for dig som veninde? Måske du også kan fortælle hende, at du virkelig ikke vil såre hende, og at det, du vil sige, er for at beskytte jeres venskab? Måske det også kan hjælpe at fortælle hende, at du siger det, ikke fordi at hun har gjort noget forkert, men fordi at du er bange for, at den måde, som du viser din omsorg på, kan være svært for hende at være i, hvis hun faktisk har følelser for dig?
Det var lidt mine tanker om, hvad du måske kan sige, som forhåbentlig kan hjælpe til med, at din veninde ikke bliver såret eller ked af det. Men når det er sagt, så bliver jeg også nødt til at sige, at jeg ikke kan garantere, at hun ikke bliver ked af det. Det kan godt være, at det er svært for hende at høre, hvis hun faktisk har følelser for dig, men jeg vil håbe og tro, at det er noget, som I vil kunne arbejde jer igennem og sikre jeres venskab. Jeg tror, at din veninde vil forstå, at alt du gør, det gør du af omsorg og af respekt for hende, men det kan tage noget tid. Derfor er det også i sidste ende din beslutning, fordi du kender din veninde og jeres venskab bedst. Derfor må du mærke efter, hvad du føler, er det bedste for hende men også for dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke!
De bedste hilsner
Amanda