Venskaber
brevkassespørgsmål af
Madeleine
17 år
Hej brevkasse Jeg er en pige på 17 år, som går på gymnasiet (1.g) sagen er den at jeg skiftede fra et andet gymnasie og til mit nuværende gymnasie, på baggrund af jeg følte mig udenfor socialt og ikke havde en fast vennegruppe og alle vidste ligesom hvem jeg var, i hvertfald 1. G’ ene. Har altid haft nemt ved at snakke med folk på tomandshånd, men aldrig i grupper. Og på mot nye gymnasie har jeg det på samme måde, ingen fast vennegruppe og personerne i min klasse inviterer mig ikke med i pauserne selvom de ser jeg sidder alene. Hvilket frustrerer mig, at jeg skal komme til dem (det skal lige siges at det gør jeg heletiden) men alligevel inviterer de lig ikke med og er snart ved at give op på at blive en del af en vennegruppe. Jeg føler at folk ikke kan lide min være måde, har altid været meget åben og snaksagelig hvilket jeg stadig er så det er ikke pga. generthed. Jeg er ved at miste håbet for at få venner på mot gymnasie og frygter at gå der 3 år uden at være en del af en vennegruppe og bare gå alene. Så mit spørgsmål er, hvordan bliver jeg en del af en af de 3 pigegrupper det skal lige siges at de er ret store minimum 4 mand i hver.

Svar:
Kære dig
Jeg kan sagtens forstå at det er en svær situation du står i, og at du må være frustreret over det. Det kan virkelig være en udfordring at finde venner, og det kan være særligt svært når man gerne vil ind i en vennegruppe. Sådan er det for alle mennesker, og det kan virkelig prikke til ens frygt og selvsikkerhed.
Når det så er sagt, så tænker jeg at du gør alle de rigtige ting. Du rækker ud til dem, du er social, åben og du gør virkelig en indsats. Så jeg synes du skal give dig selv et kæmpe klap på skulderen, for alt det du allerede gør. I forhold til hvad du ellers kan gøre, så kommer jeg til at tænke på om der mon er nogle gruppe-aktiviteter på dit gymnasium? Det kunne f.eks. være en skoleavis, dramahold, elevråd eller lignende. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du har lyst til at blive en del af en interesse-gruppe, men det kan nogle gange være en rigtig god vej ind i fællesskabet. Ikke kun fordi du så møder andre i selve gruppen, men fordi du så også får en identitet på gymnasiet (hende i skoleavisen, vores elevrådsrepræsentant, hende der spillede XX i det årlige skuespil, osv.). Det kan også være at der er sportsgrupper, og at det måske er mere spændende. Uanset hvad, så kan du overveje at bevæge dig ind i fællesskabet af den vej.
Du nævner at det er nogle helt specifikke pigegrupper som du gerne vil være med i. Her tænker jeg også at du kan prøve at invitere dem med til noget - eller måske starte med 1-2 af dem, som du synes særligt godt om. Det kunne f.eks. være en tur i biografen, i escaperoom eller måske bare til fredagsbar når den er åben. Jo flere erfaringer udenfor skoletiden man opbygger sammen, jo mere vil det også være naturligt at tale sammen, når man er på skolen. Du kan også se om de taler om noget specielt som de godt kan lide, f.eks. går de måske til fitness, og så kan du prøve at invitere dig selv med (f.eks. a la: Ej, det lyder virkelig spændende. Det gad jeg godt at prøve. Tror du at du kan lære mig det?). Når man beder folk om at lære fra sig indenfor noget, som de godt kan lide eller som de er gode til, så får de mulighed for at føle sig seje - og det er en følelse som alle godt kan lide, så hvis du kan få den følelse frem, så vil de forbinde dig med noget positivt.
Jeg ved godt at mine forslag kræver at du fortsætter med at gøre en indsats, og jeg ville ønske jeg kunne komme med en nem og hurtig løsning. Desværre så kræver det arbejde at blive en del af noget, og venskaber kræver også at man vedligeholder dem. Dermed ikke sagt at det skal være hårdt eller træls, og du kan også overveje om du måske kigger efter venskaber det forkerte sted? Måske skal du lede efter en god veninde et andet sted, og lave din egen vennegruppe. Jeg ved, med sikkerhed, at du endnu ikke har mødt alle de mennesker i dit liv, som kommer til at holde af dig. Jeg kan bare ikke fortælle dig præcist hvor du kan finde dem, men nogle gange dukker de op, hvor man mindst venter det.
Jeg synes virkelig at du gør en kæmpe indsats, og jeg håber at du vil holde modet oppe. Det skal nok lykkes for dig.
Her til sidst kan jeg også lige anbefale dig at tjekke Gruppechat.dk. Her kan du chatte med andre unge, og jeg tænker at det måske var en god idé at spørge andre unge om hvad de ville gøre - eller hvordan de ville reagere hvis der var en som prøvede at blive en del af deres vennegruppe. Det er anonymt, og der er flere forskellige chats derinde. Du kan se alle grupperne her.
Mange venlige hilsner,
Camilla