Sprunget pikstreng
brevkassespørgsmål af
Magnus
19 år
Hej. I går var jeg sammen med en pige, og min pikstreng blev revet halvt over. Det gjorder/gør på ingen måde ondt. Jeg er bare i tvivl om det overhovedet kan vokse sammen når det er blevet revet halvt over

Svar:
Kære Magnus
Tak for dit spørgsmål.
Jeg forstår godt, at du kan være nervøs for, om det kan vokse sammen igen. Det er faktisk ikke så ualmindelig en situation, at penisstrengen rives delvist eller helt over ved samleje eller onani. Nogle gange kan det gøre ret ondt og bløde også. Det lyder heldigvis til, at du ikke oplevede det.
Jeg kan berolige dig med, at det normalt gror helt sammen, som alle andre sår og rifter vi kan pådrage os på huden, uden at du kommer til at have langvarige følger. Ved mindre skader tager helingen kun nogle ganske få dage. Det er vigtigt, at du indtil riften heler helt, sørger for at rense såret forsigtigt med fx. sæbevand dagligt, sørger for at holde det tørt ellers og undgår aktiviteter, hvor forhuden trækkes tilbage hårdt eller gentagne gange, som fx sex og onani.
Du skal opsøge din læge i tilfælde af:
- Tegn på betændelse, så som øgende smerte, udbredt rødme og/eller hævelse fra området og/eller pus fra såret.
-Konstant blødning fra såret, som du ikke kan stoppe, trods tryk med et plaster eller gaze.
-Gentagne episoder med overrivning af penisstrengen. Gentagne overrivninger kan medføre arvævsdannelse, hvilket kan være til gene ved aktiviteter, som indebærer tilbagetrækning af forhuden. Visse mænd kan være født med en for kort penisstreng, som også kan være årsagen til penisstrengen sprænger eller til anden gene ved aktiviteter, hvor forhuden trækkes tilbage. Din læge vil kunne hjælpe dig, med at vurdere om dette er tilfældet og evt. henvise dig til en operation, som er en ganske lille og oftest ukompliceret procedure.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål. God bedring!
Venlig hilsen
Bircan