præsperm

brevkassespørgsmål

præsperm

brevkassespørgsmål af
anonymt
15 år

jeg var sammen med min kæreste og vi blev enige om at have sex. han kom halvt ind i mig, men det gjorde for ondt. Men nu er jeg nervøs over at hvis det der præsperm kom ind i mig om jeg så er gravid. (det var min første gang)

Svar:

Hej med dig

Det er svært for mig at sige, om du er gravid, men du har ret i, at hvis I har haft sex uden beskyttelse, så kan du være blevet gravid, selvom at han ikke har fået en decideret udløsning, da der kan være sæd i præsperm. Chancen er selvfølgelig mindre, men den er der. Mit bedste råd til dig er derfor at holde øje med din næste menstruation, og hvis du ikke får den, så få taget en graviditetstest, så du ved, om du er gravid. Du kan dog også tage det, som man oftest kalder en fortrydelsespille, men der er nogle lidt stramme tidsregler for, hvornår man skal tage dem. Helst inden for 12 timer, men ellers efter type så indenfor 3 eller 5 dage efter, at man havde sex. Eventuelt kan du spørge efter det på apoteket og få en snak med dem om dine muligheder. Det er dog vigtigt at huske, at en fortrydelsespille ikke er 100 % effektiv, og nogle bliver gravide alligevel, så derfor er det stadig en rigtig god idé holde øje med din menstruation, og se om den kommer eller ej.

Jeg håber, at alt er som det skal være, men til en anden gang er det en rigtig god ting at bruge beskyttelse, og der er meget forskelligt, men kondom er det eneste, som beskytter mod både graviditet og kønssygdomme.

Hvis du har brug for en snak omkring det hele, så tøv ikke med at kigge forbi. Det kan være en rigtig svær og ubehagelig situation at stå i, og det er helt okay, hvis du gerne vil tale anonymt med nogen om det. Vi sidder klar, hvis du har brug for os!

Mange tanker og knus herfra

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål