Sex

brevkassespørgsmål

Sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hej. Når min kæreste og jeg har sex, så ka jeg hverken holde den hård i så lang tid og slet ikk komme, det føles også virkelig ubehageligt når jeg er inde i hende. Jeg overtænker rigtig meget og har det svært selvværdmæssigt, om det så kunne være noget mentalt som gør jeg ikk nyder det? jeg ka sagtens komme når jeg fx gør det t et billede af hende. nogen tips som ka gøre det bedre?

Svar:

Kære læser

Tak, fordi du vil dele dit spørgsmål med os. Sex kan være et meget ømt emne at snakke om og dele med andre, så det er virkelig sejt og modigt af dig. Det er aldrig sjovt at være i en sådan situation, men det er meget mere almindeligt, end du måske går og tror. Mange andre har problemer lignende disse. Så du er langt fra alene, og bare rolig der er hjælp at hente.

Jeg kan udemærket forstå, at det fylder meget oppe i hovedet og er svært, når sexlivet ikke fungerer, som man gerne vil have det. Det tager på ens selvværd, og kan være vildt frustrende. Tankerne kører rundt i hovedet, og man spørger sig selv: hvad er der galt med mig? Hvorfor vil den ikke? Det lyder for mig som om, at det mentale spiller en stor rolle hos dig, da du jo godt kan få den op at stå og komme, når du er alene.

Mange mænd lider af seksuel præstationsangst, hvilket måske kan være værd at kigge lidt nærmere på. Det at være angst for, ikke at kunne få rejsning, kan medføre, at der kommer rejsningsproblemer. Det kan være svært at være helt tilstede, nyde samværet og dermed blive seksuelt opstemt, når meget af ens opmærksomhed går på at bekymre sig om alt muligt andet end selve samlejen.

Hvad kan man gøre?
Først og fremmest er det vigtigt at forsøge at fjerne fokus fra manglende rejsning og udløsning. For hvis hele seancen handler om at holde den hård, eller om at komme, er hjernen ikke på det rette sted, og det er svært at nyde sexen og samværet. Istedet får man ofte en blandet følelse af desperation og bekymring, om det nu lykkes eller ej. Hvis det ikke kan lade sig gøre at komme eller få rejsning lige i øjeblikket, så nytter det ikke at kæmpe en ihærdig kamp. Det bedste man kan gøre, er at indse at kampen er tabt, for ellers bliver man kun mere og mere skuffet, jo mere og mere man kæmper.

Sex og nydelse er meget mere end blot samlejet. Der findes utallige intimøvelser du og din partner kan prøve, hvor I skiftevis rør, nusser og kærtegner hinanden på hele kroppen uden, at det fører til samleje. Ved denne øvelse skulle der ikke opstå ubehag eller være fokus på rejsning eller at komme. Her forsøger man at tænke så lidt som muligt og bare mærke kroppen og være til stede i nuet, uden pres eller forventninger om et bestemt resultat. Og efter en periode med dette, oplever mange at problemerne forsvinder helt af sig selv.

Et andet væsentlig element er at acceptere, at man ikke altid kan holde rejsningen under hele samlejen, eller ikke altid får udløsning. Det er ganske almindeligt, og det kommer og går for alle mænd derude. De fleste mænd oplever, at rejsningen ikke holder under hele den seksuelle akt, og det er helt ok. Nok vigtigst af alt, så forsøg at have tålmodighed. Øv dig stille og roligt, og undgå at slå dig selv oven i hovedet og bebrejde dig selv, hvis det ikke lykkes med det samme.

Snak med din kæreste
Nu ved jeg ikke, hvor længe du og din kæreste har været sammen, men hvis I er i et nyt forhold, kan det også have betydning for, om man føler sig helt tryg og kan slappe af under samleje. Uanset hvad, er kommunikation virkelig et effektivt og vigtigt redskab til at løse problemer. Selvom det kan være grænseoverskridende at snakke med din kæreste, synes jeg, det er en rigtig god ide at snakke og være åben om problemerne sammen. Der skal 2 til at have sex, så du er ikke alene, I er sammen om det her. Du kan evt. fortælle hende, du tænker meget over hele situationen, og hvordan det tager på dit selvværd. Hun vil formentlig kunne hjælpe dig og berolige dine tanker, eller komme med forslag til at løse problemet. Når man snakker om problemerne, bliver de normalt afdramatiseret, og det letter hjertet at komme ud med. Du nævner, at det føles ubehageligt, når I har sex, og det skal det helst ikke. Sex skal være rart for begge parter. Næste gang I har sex, kan I evt. prøve at skrue ned for tempoet og eksperimentere med nogen andre stillinger. Her kan langsomt finde ud af, hvad der føles rart for netop dig, så du undgår ubehag under sex.

Nu skal det siges, at der kan være andre faktorer i spil i netop din sag, så hvis intet af det ovenstående virker for dig, eller du bliver ved med at føle ubehag under sex, kan det være en god ide at søge yderligere hjælp. Hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale at tage kontakt til din læge eller en sexolog, som er eksperter inden for dette område. Jeg tror og håber på, det nok skal blive meget bedre i fremtiden. Ønsker dig al held og lykke med det hele.

De bedste hilsner

Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål