Cutting
brevkassespørgsmål af
Maja
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år. Jeg har ikke nogen ide om hvordan jeg skal dække min ar her til sommer! Mine mor, far og nogle få venner ved godt at jeg cutter, eller mine forældre tror jeg er stoppet. Men selvom de godt ved det tør jeg ikke vise mine ar, så ville rigtig gerne vide hvordan jeg kan dække dem. Jeg har ikke sådan vildt mange ar på min arme, så er dem jeg gerne vil dække. Men det er som om det ikke virker at dække det med makeup, og jeg kan ikke have hoodies på hele sommeren! Så jeg har virkelig brug for at vide, hvordan kan jeg dække dem?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Først og fremmest vil jeg rose dig for, at du har været åben og fortalt dine forældre og nogle få venner, at du cutter.
Jeg kunne sagtens skrive, at du må prøve at acceptere dine ar og se dem som en del af dig, og at du ikke skal være flov over dem. Men det nytter jo ikke noget, når det er sådan, du har det lige nu. Jeg håber dog, at du med tiden vil kunne acceptere dine ar. Det er nemlig ikke så nemt at skjule sine ar, når de sidder et synligt sted på kroppen.
Du skriver, at det er dine ar på armene, du gerne vil skjule. Du skriver ikke, hvor langt oppe eller nede arrene sidder, men du skriver, at de ikke er så tydelige, og det er jo godt. Du har ret i, at det kan være svært at skjule ar med makeup - og især når det er sommer, og man måske sveder lidt.
Hvis dine ar er nede ved håndleddene kunne det måske være en ide at tage nogle brede armbånd eller svedbånd på, som kan dække dem. Kunne det mon være en mulighed? Hvis dine ar sidder længere oppe på armene, kunne du måske tage en trekvart bluse på, som går ned over albuen. Man kan godt finde trekvarte eller langærmet bluser i et let og løst materiale, som man kan ånde i, når det er varmt. Måske det kunne være en mulighed. På den måde slipper du for at have hoodies på hele sommeren.
Når man har ar, der er synlige, er det vigtigt at smøre dem godt med solcreme, når man er ude i solen, for så bliver arrene pænere med tiden. Så det vil være en god ide for dig at have en solcreme tæt på dig, når du er ude her til sommer.
Her til sidst vil jeg sige, at jeg synes, du skal overveje at snakke med sine forældre om, at du stadig cutter. Du har taget snakken med dem én gang, og det har sikkert heller ikke været helt nemt for dig. Hvis du får taget mod til dig og fortæller dem det, er jeg sikker på, de vil være forstående og hjælpe dig. Måske de så også kan hjælpe dig med, hvordan du bedst muligt kan skjule dine ar. Jeg forestiller mig, at du på den måde vil kunne gå en sommer i møde, hvor du ikke hele tiden skal være på vagt og passe på, at de ser dine ar. Det er hårdt arbejde og ikke særlig afslappede for dig, forestiller jeg mig.
Jeg håber, du kunne bruge svarene. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, hvis får brug for det.
De bedste hilsner Matilde