Venner eller ik
brevkassespørgsmål af
Anna
15 år
Hej
mig og min veninder blev uvenner for nogen måneder siden, hun sagde hun ville holde en pause. Og efter det begyndte jeg at føle mig rigtig meget udenfor, for hun styre klassen helt vildt, hun kan sige alt muligt til andre, så de andre bliver sur på en. Så jeg var meget ensom i rigtig lang tid. Men så en dag snakkede vi sammen, også troede jeg det hele var okay igen. Men det blev det ikke, så min vennegruppe lavede alt muligt sammen. Det var lidt Som om hun kun blev venner med mig igen, hvis hun skulle have hjælp til noget elle se noget en anden havde sent. Men så blev det nytår og de skulle holde fest, så jeg havde ikke regnet med at jeg blev inviteret, men det gjord jeg så, så troede faktisk vi var ved at komme på god fod igen, Men så igår fandt jeg ud af de var tager i sommerhus alle sammen, Også har min veninde rigtig lavet en privat my story, hvor jeg er med i. Det viser hun hvad de laver og hvor hyggeligt de har det mens jeg bare er hjemme. føler mig så meget udenfor, for jeg har ikke nogen at være sammen med

Svar:
Hej Anna,
Øv altså, hvor lyder det bare frustrerende. Og sårende. Hvis jeg skal være helt ærlig, så lyder din veninde ikke som en særlig god veninde.
I et venskab skal man være nogenlunde ligeværdige og skal gerne give og tage ca lige meget fra relationen. Ellers fungerer det ikke. Når jeg læser din beskrivelse af din og din venindes relation lyder den meget uligeværdig, og det lyder for mig til, at din veninde udnytter dig, og kun gider dig, hvis hun selv kan opnå noget ved at dyrke relationen. Det er ikke i orden. Opfører man sig sådan er man ikke en god ven.
Jeg synes virkelig ikke det er i orden, at din veninde konstant lukker dig ind og ud på den måde. Det er ikke en okay måde at behandle andre på. Jeg ved det kan være svært at sige fra, især hvis du inderst inde holder af hende, og især når du føler dig uden for uden hende. Men for din egen skyld synes jeg det er vigtigt, at du gør det.
Det jeg synes du skal gøre, er at tage en snak med din veninde om, at den måde hun behandler dig på ikke er i orden. Og du kan godt tillade dig at kræve, at hun tager en beslutning om, hvorvidt du er inde eller ude og så holder sig til den. Det show hun kører lige nu, hvor du er inde det ene øjeblik og ude det næste, det holder ikke. Jeg er med på, at det kan være meget sårbart at konfrontere hende, fordi du kan risikere at miste din "plads" i klassen. Samtidig kan det også føles grænseoverskridende, hvis du ikke er så vant til at sige fra over for andre på den måde. Ikke desto mindre vil jeg mene, at det er vejen frem. For selvom det kan føles som det værste i verden at stå alene, så har du ikke fortjent at blive behandlet, som hun behandler dig. Og det er vigtigt, at du passer på dig selv, og ikke lader hende træde på dig på den måde.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv