Usikker på højde

brevkassespørgsmål

Usikker på højde

brevkassespørgsmål af
William
13 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej

jeg er en dreng på 13 år og går i 7. klasse. Her det sidste halve år har jeg været en del usikker på min højde... jeg føler mig lavere end de andre drenge i klassen , jeg er dog ikke den laveste men stadig. Jeg ved også godt at grunden til pigerne er højere fordi piger normalt kommer i puberteten før drenge. Jeg føler ikke jeg er vokset så meget de seneste To år og jeg er kommet i pipetten. Ved i noget?

Svar:

Hej William,

Tak fordi du skriver til Cyberhus. Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at du ikke er så høj, som du gerne vil være eller som de højeste drenge i din klasse. Det er svært ikke at være helt som de andre, og man kan let få en følelse af at være forkert eller ikke være god nok. Du er helt som du skal være lige nu, og du ved heldigvis at du stadig vokser. Du skriver, at du er kommet i puberteten, og derfor tænker jeg, at du må væbne dig med lidt mere tålmodighed - du skal nok snart skal begynde at vokse. For nogen tager det lidt længere tid, inden højdevæksten virkelig tager fat, og for andre går det lidt hurtigere. Det er almindeligt, at væksten virkelig tager fart, når man er omkring 14 år (for drenge). Det er meget forskelligt, hvor høj man ender med at blive, og der er desværre ikke noget, man kan gøre for at påvirke det selv. Hvis du vil prøve at regne lidt på, hvor høj du cirka bliver, kan du bruge den her formel: (fars højde + mors højde) / 2 + 6,5 cm. Der er en usikkerhed på omkring +- 8,5 cm, så det er kun et skøn. Du kan også prøve at tage en snak med din far om, hvornår han begyndte at vokse meget og måske kan du også dele med ham, at det går dig på. Jeg ved, at rigtig mange kan relatere til det du føler, og din far har også været en ung teenager.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål