Fitness
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. jeg går til fitness 1 gang om ugen og løfter jern osv.. og bruger maskinerne men jeg har hørt at det er dumt at løfte jern hvis ens krop ikke er vokset (Det er min ikke jeg er ikke kommet i voksealdren) Så jeg har hørt at man ikke blievr så høj hvis man løfter jern osv.. er det rigtigt??. fordi jeg ville godt snart vokse??

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål. Det er fedt at høre fra en ung fyr, der vil gøre det bedste for sin krop og tager ansvar for det.
Du kan være ganske rolig. Det er ikke usundt for børn og unge i voksealderen, at løfte jern. I mange år troede eksperterne, at det kunne forhindre børn i at vokse. Men i de sidste mange år har det vist sig, at det er en myte, det passer ikke. Tværtimod, har børn kun godt af at træne og styrketræning gør faktisk knoglerne stærkere. Og selvfølgelig bliver muskler, sener og led også stærkere.
Men forkert træning kan, som al mulig anden træning der gøres forkert, lave skader og det er usundt. Derfor synes jeg du skal tage fat i en af de voksne instruktører der hvor du træner, så kan han/hun viser dig de gode måder at træne med maskinerne og vægtene på
Så, hvis du træner rigtigt, er det kun særdeles sundt for dig. Fortsæt endelig med det.
De bedste træningshilsner
Claus