Ven til kæreste for hurtigt?
brevkassespørgsmål af
Sif
19 år
Hej. Jeg skriver normalt ikke brevkasse, men jeg er nødt til at komme af med det her, og der er ingen jeg kan snakke med.
Jeg er i samme venne gruppe, som den fyr jeg dater lige nu. Eller vi var venner, og sidste uge til en normal film hygge aften og ente vi med at kysse. Jeg gik i total panik, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg har det med ham. Jeg lavede totalt politi forhør på ham, og fandt ud af at han kunne lide mig på kæreste måden. Jeg blev vildt glad og sagde ja, uden at tænke det igennem. Han blev og overnattede osv. dagen efter lå jeg og panikkede, jeg har havde ondt i maven flere dage efter og jeg tænker ikke tilbage på aftenen som behagelig faktisk mere, ja forkert. Også når jeg skriver med ham, er det ikke rigtigt.
Han var klar til at fortælle gud og hver mand, at vi var kærester. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er ikke det samme sted som ham, og jeg ved ikke, om jeg kan løse det og blive bare venner igen, for jeg tror ikke på,at  det her er sundt for nogle af os. Jeg føler han har et forkert billed af mig og falske forhåbninger, fordi jeg ikke er mig, når jeg er med ham, men en falsk udgave der har fået en forkert titel. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det. Det er min egen fejl.
Alle råd er velkommne. Tak på forhånd.

Svar:
Hej Sif
Det lyder som en svær situation, og det ville være dejligt at kunne spole tilbage og prøve igen. Det er meget normalt at være i tvivl om hvad ens følelser betyder og hvornår man er klar til forskellige ting - kys, at være kærester og så videre. Og man kan sagtens blive grebet af en stemning eller føle at "bordet fanger" i øjeblikket. Men det er rigtig godt og vigtigt at du lytter til dine følelser nu. Det er aldrig for sent at lytte til sine følelser, og det er aldrig for sent at sige fra eller fortryde. Det er selvfølgelig sikkert ikke sjovt for ham, at han måske troede I var et andet sted, end I var. Og jeg kan godt forstå, hvis du ikke har lyst til at gøre ham ked af det. Men du virker som om du virkelig gerne vil gøre det rigtige, og gør det så godt du nu kan. Og det er stadig meget bedre at være ærlig om hvordan du har det, end at skulle lyve overfor ham for at prøve at skåne ham. Det er hverken godt for ham eller for dig at være i et forhold, som den ene egentlig ikke har lyst til at være i.
Hvis du stadig godt kunne se jer date, men ikke er klar til at kalde det noget, så kan du godt fortælle ham det. Du kan for eksempel sige, at du stadig synes han er rigtig sød og gerne vil give det en chance, men at du har brug for at gå lidt langsommere frem, for at kunne mærke ordentligt efter. Hvis det er rigtigt med jer to, så er der heller ikke noget I skal nå.
Hvis du kan mærke, at I nok slet ikke skulle date, men du gerne vil være venner med ham, er det også helt fint at være ærlig om. Du kan for eksempel fortælle ham, at du vidste at du var rigtig glad for ham, men at du først efter jeres kys rigtigt kunne mærke, at det kun var som ven du var glad for ham. Og gerne vil være ærlig overfor ham, fordi du holder så meget af ham. Det er jo dejligt, hvis I for eksempel så kan gå tilbage til at være venner. Hvis han synes det er svært bare at være venner, fordi han har følelser for dig, så er det også okay. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er hvad der kan ske. Han kunne også være blevet vild med dig som ven uden I datede.
Uanset hvad du vælger at sige, er det vigtigste, at du er ærlig omkring hvordan du har det. Og det bliver ikke nemmere af at vente med at sige det - jo hurtige du kan få mulighed for at være ærlig, jo mindre tid skal du føle du "lyver".
Håber du kan bruge rådet - ellers er du også meget velkommen til at skrive igen eller komme på chatten. Held og lykke
Med venlig hilsen,
Agnete