kan ikke få den ind
brevkassespørgsmål af
Vicca
17 år
Hej, jeg er en 17 årig pige og jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i 6 måneder snart. Vi prøvede for 3 uger siden, for første gang at have sex og alt gik godt, indtil vi skulle have pikken ind. Det var som om den ramte en mur. Vi kunne få den lidt ind, og efter det var det som om der var noget hårdt der stod i vejen, det følte ærligt som om han ramte en væg. Jo mere han pressede sig ind, jo mere ondt gjorde det på mig og han sagde også at det gjorde ondt på ham til sidst. Vi har købt glidecreme og prøvet alt muligt, men intet virker. Jeg kan sagtens selv fingre mig selv osv, men hans pik kan bare ikke komme ind. Jeg har prøvet med noget forskelligt, og jeg kan få op til 3 fingre ind, jeg har også prøvet at bruge makeup børster, og selv når jeg ikke har kunne få dem ind, så har jeg ikke oplevet at det har følt som om de har ramt en mur, ligesom det føles med min kæreste, så jeg forstår ærligt ikke hvad det kan være.

Svar:
Hej Vicca
Jeg kan godt forstå, hvis du er frustreret og forvirret over, at det er svært for din kæreste at trænge op i dig. Ud fra det, du skriver, lyder det som om, I allerede har prøvet nogle forskellige ting for at få sex til at fungere for jer, men at det ikke er lykkes endnu.
Når jeg læser dit spørgsmål, kommer jeg til at tænke på, om det mon kan have noget at gøre med, at du kommer til at spænde op i underlivet? Når man ikke er vant til at have sex, kan man komme til ubevidst at spænde i kroppen og i underlivet. Det kan være fordi, man er nervøs for, om man lever op til sine egne eller sin partners forventninger. Man kan også være spændt på, hvad der skal ske. Eller bange for, om det vil gøre ondt. Og når man spænder op i underlivet, bliver det også meget sværere for ens partner at trænge op, og det kan måske for nogle føles lidt som en mur, som du selv beskriver.
Du skriver, at du kan give dig selv finger, men jeg bliver nysgerrig på, om I også har prøvet, at din kæreste giver dig det? Selvom du kan give dig selv finger, så er det at have sex med en partner noget andet end at onanere alene. Når man onanerer, er man selv i kontrol over, hvad der skal ske. Det er man ikke på samme måde, når man er sammen med en partner. Særligt de første par gange, fordi man også skal lære hinandens kroppe og lyster at kende. Måske er det det, der gør forskellen for dig?
Hvis du kan genkende noget af det, jeg har skrevet, så kan det måske være en god idé at øve dig i at slappe af under sex. Det kan man eksempelvis gøre gennem vejrtrækningsøvelser, hvor man trækker vejret helt ned i maven flere gange. Man kan også snakke med sin partner om sex og forventninger, så man måske føler sig mere tryg. Man kan også tage pauser undervejs for at få ro på sig selv. Eller man kan skabe en hyggelig og aslappet stemning, inden man skal have sex, eksempelvis ved hjælp af dæmpet lys, musik eller et langt forspil.
Til sidst vil jeg også gerne råde jer til at blive med at prøve og at have tålmodighed. Det er helt naturligt at have sådan nogle problemer i starten, men i takt med at I lærer hinanden endnu bedre at kende, kan det være, at problemerne forsvinder af sig selv. Hvis ikke det bliver bedre, efter I har prøvet længe, eller hvis det begynder at gøre ondt på dig, kan det være, at du skal kontakte din læge. Så kan lægen måske sige noget om, hvad problemerne kan skyldes, og hvordan I kan løse dem.
De bedste hilsner
Marie